گذرگاه تورخم دوباره به روی رفت و آمد باز شد

© AFP 2023 / Qazi RAUF AFRIDIگذرگاه تورخم دوباره به روی رفت و آمد باز شد
گذرگاه تورخم دوباره به روی رفت و آمد باز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار از بازشدن دوباره گذرگاه مرزی تورخم برای رفت و آمد خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک،  عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار می‌گوید که گذرگاۀ تور خم به‌روی رفت و آمد مسافران باز شد و قرار است تا ساعاتی بعد به روی رفت‌ و آمد موترهای باربری نیز باز شود.

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار در صفحه‌ی تویتر خود نگاشته است که گذرگاه تورخم پس از نزدیک به 10 ساعت، به روی رفت و آمد مسافران باز شد.

پیش ازاین مسوولان محلی در ولایت ننگرهار تایید کردند که نظامیان پاکستانی، گذرگاه مرزی تورخم را صبح روز چهارشنبه (9 دلو) به روی رفت و آمد مسافرین و ترانزیت مسدود کرده‌اند.

سخنگوی والی ننگرهار به رسانه‌ها گفت که پاکستان دلیل مسدود کردن این مسیر را مسایل امنیتی خوانده است.

 پیش از این دولت پاکستان متعهد شده بود که این گذرگاه مهم مرزی میان افغانستان و پاکستان به طور 24 ساعته به روی رفت و آمد مسافران و ترانزیت باز خواهد بود.

نظامیان پاکستانی در حالی گذرگاه مرزی تورخم را بسته‌اند که روز گذشته شماری از افغان‌ها در شهر کابل و ننگرهار در واکنش به بازداشت منظور پشتین، رهبر "جنبش تحفظ پشتون تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواهان رهایی پشتین شدند.

مقامات پاکستان آقای پشتین را متهم کرده‌اند که او در جلسه‌ای در 18 جنوری امسال قانون اساسی پاکستان را رد کرده و نسبت به دولت سخنان توهین آمیزی گفته است. مقام‌های جنبش تحفظ پشتون می‌گویند که آنان به دلیل طرح مطالبات دموکراتیک و حقوق بشری‌ مجازات می‌شوند.

در همین حال محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز در واکنش به بازداشت آقای پشتین در صفحه توییتر خود نوشت که از بازداشت او و همکارانش"آشفته " شده است.

 اما وزارت خارجه پاکستان در واکنش به توییت آقای غنی با نشر اعلامیه‌ای، توییت اخیر آقای غنی را "دخالت آشکار در امور داخلی پاکستان و ناموجه" خوانده است.

در این اعلامیه آمده است که چنین اظهاراتی برای بهبود روابط دو همسایه خوب و دو کشور مفید نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала