کتاب «تراژدی کابل بانک» رونمایی شد

© Photo / social mediaکتاب «تراژدی کابل بانک» رونمایی شد
کتاب «تراژدی کابل بانک» رونمایی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کتاب «تراژدی کابل بانک» کابل امروز در ولایت کابل رونمایی شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، قدیر فطرت رئیس پیشین کابل بانک و یکی از متهمان به بحران رفتن این بانک، نویسنده این کتاب می باشد.

در این کتاب، چگونکی به بحران رفتن کابل بانک، از بانک های خصوصی ورشکست شده افغانستان نوشته شده است.

در این مراسم رونمایی این کتاب، شماری از نویسندگان، سیاست‌گران و استادان دانشگاه شرکت داشتند.

ظاهر حلیمی، استاد دانشگاه گفت: " ابل بانک پیش از آن سهام دارش مثلأ برادر آقای فهیم نبوده‌است و برادر آقای کرزی نبوده‌است ولی بخاطری که بتوانند داخل استفاده‌های رانتی خودش کنند، این‌ها را سهام دار می‌کنند، به چه سیستم؟ قرضه به این‌ها می‌دهند و بعد می‌گویند این قدر سهام مال شما بود، همین پول‌هایی که ما به شما قرضه دادیم شما در بانک بیاورید و به‌عنوان سهام به خود درنظر بگیرید".

کابل بانک در که آن زمان بانک خصوصی بود، در سال 1394 هنگامی ورشکست شد که بیش از 980 میلیون دالر سپرده های مردم را در خود داشت، اما تاکنون ماجرای چگونگی بحران آن پایان نیافته است.

شکور واقف حکیمی، عضو مجلس نماینده‌گان و مشاور ادارۀ تصفیه کابل بانک گفت: "به پیمانه‌یی حادثۀ بحران کابل بانک در هیچ گوشه دنیا رخ نداده است که دارایی یک بانک به تاراج برود و بعد از این بحران خاصتأ در این نظام و سیستم در هم ریخته و هیچ وجود نداشته افغانستان، دوباره یک بخش بزرگ این دارایی هایی به تاراج رفته دوباره بر گردانیده شود".

شماری از شرکت کننده گان مراسم رونمایی این کتاب، حکومت را در بحران رفتن کابل بانک ملامت می دانند.

صالح محمد ریگستانی، کارشناس سیاسی بیان داشت: "مصیبت کابل بانک یک نمونه‌یی از همکاری بین فساد ونهادهای کشفی، عدلی و قضایی ما و شما است که چگونه نهادهایی که بر ضد فساد باید مبارزه کنند، خودشان دراین فساد همکاری می‌کنند".

کابل بانک در سال 1383 هجری خورشیدی ایجاد شد، به دلایل ناروشن و بیرون شدن صدها میلیون دالر، در سال 1394 ورشکست شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала