افغانستان در آستانه جنگهای مذهبی+عکس

© Sputnik / Mina Naderiتظاهرات
تظاهرات  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آرین شریفی: امکان دارد که لشکر فاطمیون به تهدید بالفعل در افغانستان مبدل شود.

اسپوتنیک به نقل آریانا نیوز، آرین شریفی که برای مدت سه سال فعالیت این گروه را در شورای امنیت زیر نظر داشته، می‌گوید که لشکر فاطمیون بین پانزده الی بیست و یک هزار جنجگوی افغان در اختیار داشته و امکان دارد که از حالت بالقوه، به تهدید بالفعل در افغانستان مبدل شود.

​او همچنان، در نشست انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، هشدار داد که احتمال دارد تهران از شورای مشهد طالبان نیز در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان کار بگیرد.

آرین شریفی رئیس پیشین ارزیابی تهدیدات شورای امنیت ملی گفت: “قسمتی از لشکر فاطمیون به افغانستان برگشته اند و تشویش من این است که آنها جنگ مذهبی را آتش زنند. از یک طرف حضور داعش که یک گروه افراطی سنی است، از سوی دیگر شاهد حضور  لشکر فاطمیون که یک گروه افراطی شیعه است، در افغانستان خواهیم بود.”

شورای مشهد طالبان رابطه نزدیک با تهران دارد و کارگیری طالبان زیر چتر آن، بر ضد نیروهای امریکایی در افغانستان از سوی ایران دور از تصور و امکان نیست.

​به همین ترتیب، تنش‌های پسین در منطقه بین امریکا و ایران نیز برای افغانستان مضر است، چنانچه نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که این تنش‌ها اثر منفی روی گفت‌وگوهای صلح افغانستان خواهد گذاشت.

محمود صیقل نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل گفت: “تنش ها میان ایران و امریکا شاید پروسه صلح با طالبان را به تاخیر بیاندازد، مخصوصاً تبادل نظر میان دو کشور، یا وجود ندارد و اگر وجود دارد، خیلی اندک است.”

اما حکومت افغانستان در تنش‌های امریکا و طالبان میانه‌روی را اختیار نموده گفته است که  به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا جنگ نیابتی را راه بیاندازد و یا هم، از خاک افغانستان علیه کشور سومی کار بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала