دانشمندان با سرعت بی سابقه جهت ساختن واکسین ضد کرونا ویروس تلاش می ورزند

© REUTERS / Aly Song دانشمندان با سرعت بی سابقه جهت ساختن واکسین ضد کرونا ویروس تلاش می ورزند
 دانشمندان با سرعت  بی سابقه جهت ساختن واکسین ضد کرونا ویروس تلاش می ورزند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرونا ویروس به سرعت در چین و سراسر جهان گسترش می یابد. دانشمندان اعتراف می كنند كه این بار آنها بطور بهتر برای آن آماده هستند، تا واكسین تولید کنند.

جان کوهن (Jhon Cohen) در مقاله منتشره در نشریه Science (امریکا) می نویسد، در در فیلم عنعنوی راجع به بیماری همه گیر، دانشمندان بطور سرسام آور بالای ساختن مخلوط دارویی مناسب کار میکنند، تا به کمک آن بتوانند ویروس اخیراً پدیدار شده را متوقف کنند - و در نهایت امر آنها به موفقیت دست یابند و جهان را نجات دهند. در جهان واقعی، واکسین ها نقش محدود (یا قسمی) را در تلاش برای کاهش سرعت شیوع بیماری همه گیر ویروس Zika که در سال 2016 در امریکای لاتین گسترش یافت، اپیدمی مخرب ابولا در غرب افریقا در سال های 2014-2016، یا انفولانزای همه گیر که در سال 2009 شروع به گسترش کرد، بازی کرد. . واکسین ها در آن زمان اصلاً هنوز آماده نشده بودند.

آخرین آمار از افراد مبتلا به ویروس کرونا در چین - اسپوتنیک افغانستان
آخرین آمار از افراد مبتلا به ویروس کرونا در چین

این بار، هنگامی که «coronavirus» جدید به سرعت در چین گسترش یافت - در حال حاضر تعداد موارد شناسایی شده در 24 ساعت گذشته از 2 هزار 700 نفر فراتر رفته - و همچنان در سراسر جهان گسترش یافته است. دانشمندان اعتراف می کنند که این بار آنها با سرعت بی سابقه آماده تولید واکسین هستند. البته، کرونا ویروس جدید (2019-nCoV) که در سال 2019 بوجود آمده، پیشتازی خود را در مسابقه با اطمینان حفظ میکند و پس از ثابت شدن موثریت این واکسین که اثربخشی خود را پس از آزمایش های کلینیکی ثابت کند، تولید کنندگان تولید آن را افزایش می دهند، این بار، ممکن، خیلی دیر شده باشد، تا به طور قابل توجهی مانع شیوع بیماری همه گیر شود. ولی دانشمندان معتقدند که این بار همه چیز طوری دیگر خواهد بود.

تمام مناطق چین در محاصره کرونا، تعداد قربانیان این ویروس رو به افزایش است - اسپوتنیک افغانستان
تمام مناطق چین در محاصره کرونا، تعداد قربانیان این ویروس رو به افزایش است

یکی از نشانه های اتخاذ اقدامات سریع را میتوان اعلامیه مورخ 23 جنوری راجع به ایجاد ائتلاف نوآوری ها در عرصه آمادگی برای اپیدمی (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations — CEPI) دانست که در مجموع 12.5 میلیون دالر را در اختیار کمپنی ها قرار می دهد، تا واکسین برای مبارزه با ویروس 2019-nCoV تهیه کنند. این سازمان که در سال 2016 برای تأمین بودجه و نظارت بر توسعه واکسین های جدید علیه بیماری های عفونی ایجاد شده، اکنون در تلاش است، تا واکسین ها سریعتر از هر زمان دیگر طراحی و آزمایش شوند. ریچارد هاتشت (Richard Hatchett)، مدیرعامل سازمان می گوید: "به همین دلیل CEPI ایجاد شده است."

کمپنی «Moderna» واکسین ها را بر اساس مبدل ساختن تسلسل ویروسی به ماتریکس اسید ریبونوکلئیک (mRNA) تولید می کند. هنگامی که این ترکیب به بدن انسان وارد شود، اسید ریبونوکلئیک ماتریکس شروع به تولید پروتئین ویروسی می کند که می تواند باعث پاسخ ایمنی مورد نظر گردد. ستیفان بانسیل (Stéphane Bancel)، مدیر عامل این شرکت می گوید، Moderna تاکنون نه واکسن را برای آزمایشات کلینیکی ارسال کرده و همه آنها از پلتفورم "mRNA" استفاده می کنند. - هنگامی که ما تولید واکسین اول را شروع کردیم، این چالش علمی بسیار جدی بود، اما وقتی گزینه اول شروع به کار کرد، ساختن گزینه بعدی بسیار ساده تر بود".

سه نفر دیگر مبتلا به ویروس کرونا در جاپان شناسایی شد  - اسپوتنیک افغانستان
سه نفر دیگر مبتلا به ویروس کرونا در جاپان شناسایی شد

 یکی از این نه واکسین که در رابطه با انستیتوت ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایجاد شده، متوجه مبارزه با سندرم تنفسی شرق نزدیک (Middle East respiratory syndrome — MERS) می باشد، این بیماری توسط ویروس دیگر، اما مشابه کرونا ویروس بوجود می آید که اغلب در بین ساکنان شرق نزدیک شیوع میکند.

کمپنی Moderna از تمام ظرفیت های خود برای تولید دارو استفاده می کند و قادر خواهد بود، سالانه فقط 100 میلیون دوز تولید کند. کمپنی Inovio قادر به تولید فقط 100 هزار دوز در سال می باشد.

همه اینها حتی برای محافظت کل جمعیت جهان در بدترین حالت کفایت نمی کند. اما اگر این کرونا ویروس جدید مانند بسیاری از ویروس های تنفسی از نظر ماهیت فصلی ثابت گردد، پس تولید کنندگان زمان کافی برای تولید واکسین خواهند داشت. به عنوان مثال آنفلوانزا در سراسر جهان، معمولاً در زمستان گسترش می یابد و در تابستان از بین می رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала