جنرال آمریکایی: فعالیت های ایران در افغانستان افزایش یافته است

© کریمبرگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه در جریان سفر از پیش اعلام نشده به افغانستان، مدعی افزایش فعالیت‌های ایران در افغانستان شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نیویورک تایمز، جنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در اظهاراتی مدعی شد که فعالیت و تهدید ایران در افغانستان افزایش یافته است.

به ادعای فرمانده نیروهای آمریکایی، افزایش فعالیت‌های ایران در افغانستان خطرات بیشتری برای نیروهای آمریکایی و ائتلاف ایجاد می‌کند.

مک‌کنزی همچنین مدعی شده که ایران در افغانستان به‌دنبال فرصتی جهت اقدام علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف از طریق نیروهای نیابتی خود است.

مک کنزی این ادعاها را در پایان یک سفر سه روزه و از پیش اعلام نشده به افغانستان گفته است.

 

امکان باخت صلح افغانستان در بازی ایران – امریکا - اسپوتنیک افغانستان
امکان باخت صلح افغانستان در بازی ایران – امریکا

مک‌کنزی که هفته جاری در سفری از پیش اعلام‌نشده به افغانستان رفت، ادعا کرده که وی شاهد «روند نگران‌کننده» افزایش مداخله ایران در این کشور است.

این فرمانده آمریکایی مدعی شده که ایران همیشه در افغانستان سرک کشیده است اما آنها شاید فرصتی را فراهم می‌بینند تا از طریق گروه‌های نیابتی خود در آنجا به دنبال ما و نیروهای ائتلاف باشند. بنابراین ما در این باره بسیار نگران هستیم.

فرمانده آمریکایی همچنین در مورد مذاکره با طالبان گفت: نیروهای ائتلاف، طالبان را تحت فشار قرار داده‌اند تا به میز مذاکره بر سر صلح بیایند. اگر آنها بر سر این میز نیایند همچنان بشدت هدف قرار می‌گیرند.

آمریکا و نیروهای ناتو که در سال 2001 به بهانه برقراری امنیت و شکست گروه‌های تروریستی به افغانستان لشکرکشی کردند، هم اکنون پس از ۱۹ سال نه تنها در برقراری امنیت در افغانستان با شکست مواجه شده‌اند، بلکه نتیجه حضور طولانی مدت نیروهای آنان کشته شدن بیشتر غیرنظامیان افغان بوده است.

در چنین شرایطی، آمریکا به مذاکره با طالبان روی آورده است. هرچند دو طرف بارها از نزدیک شدن به توافق خبر داده‌اند اما گفت‌ وگوهای آنها به نتیجه قطعی نرسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала