خوشبینی سفارت آمریکا در کابل از سفر اخیر خلیلزاد به افغانستان

© Photo / ARGخلیلزاد با غنی دیدار کرد
خلیلزاد با غنی دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت آمریکا در افغانستان سفر اخیر نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان به کابل و دیدار های جداگانه وی با سیاسیون و مقامات افغانستان را، سازنده خوانده است.

سفارت آمریکا در اعلامیه‌ ای گفته که خلیلزاد در دیدارش از کابل با رئیس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در مورد تلاش‌های امریکا جهت کاهش خشونت‌ها بحث و مشوره کرده است.

ریاست‌جمهوری افغانستان، برقراری آتش‌بس را از سوی طالبان پیش شرط گفت‌وگوهای صلح گفته‌است، اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که حتا کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان که در نهایت منجر به آتش‌بس شود نیز پذیرفتنی خواهد بود.

آقای خلیل‌زاد، با عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه و شماری از سیاسیون دیگر نیز دیداری جداگانه‌یی داشته‌است.

خلیل‌زاد با حامد کرزی دیدار کرد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیل‌زاد با حامد کرزی دیدار کرد

ریاست اجراییه، پس از دیدار رییس اجراییه با خلیل‌زاد، گفته‌است که آقای خلیل‌زاد دست‌یافتن به صلح را در افغانستان از اهداف اصلی ایالات متحده خوانده و تأکید کرده که واشنگتن بر اصل «کاهش خشونت با تعریف و مکانیزم مشخص پذیرفتنی برای آمریکا، حکومت و مردم افغانستان به‌عنوان پیش‌ شرط امضای توافق‌نامۀ‌ صلح با طالبان پای‌بند است و او در این راستا منتظر پاسخ گروۀ طالبان است.»

براساس اعلامیه سفارت آمریکا در کابل، آقای خلیلزاد در همه دیدارهایش در کابل روی ایجاد یک هیأت جامع مذاکره‌کننده با طالبان تاکید کرده است.

در همین حال، عمرزاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان نیز پس از دیدارش با زلمی خلیل‌زاد، در تویتی گفته‌است که از پیشرفت دل‌گرم کننده در گفت‌وگوهای صلح با طالبان شنیده‌است.

همزمان با این گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رهبر حزب اسلامی می‌گوید که گفت وگوهای صلح از سوی دسته‌های انتخاباتی خود او، اشر ف غنی، عبدالله عبدالله و جریان‌های سیاسی مربوط به حامد کرزی به یپش برده شوند: «این چهار دسته استند که باید بنشینند و یک موقف واضح دربارۀ صلح ارایه کنند – به‌شمول رییس‌جمهور که از این حلقه بیرون نیست.»

سفرخلیل‌زاد در حالی به کابل صورت گرفت که او پس از گفت‌وگو با طالبان در قطر، به بروکسیل و پاکستان نیز سفری داشت.

منابع می‌گویند که گفت‌وگوهای صلح آمریکا با طالبان به مرحلۀ حساسی رسیده‌اند و طرف‌های برای امضای یک توافق‌نامه رآی‌زنی می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала