آمریکا استفاده از سلاح کشتار جمعی را از سر می‌گیرد

© AFP 2023 / Raul Arboledaآمریکا استفاده از سلاح کشتار جمعی را از سر می‌گیرد
آمریکا استفاده از سلاح کشتار جمعی را از سر می‌گیرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهوری آمریکا محدودیت‌های استفاده ارتش آمریکا از ماین‌های ضد نفر را کاهش داده می‌گوید:سیاست های قبلی می‌تواند شدیدا به ضرر سربازان آمریکایی باشد.

به گزارش اسپوتنیک، روسای کمیته حقوق بشر و امور بشردوستانه سازمان امنیت و همکاری اروپا ، در رابطه به اقدامات دولت آمریکا مبنی بر لغو محدودیت ها در رابطه به استفاده از ماین های ضد نفر ابراز نگرانی جدی خود را ابراز داشته اند.

 ایالات متحده قصد دارد  استفاده مجدد از ماین های ضد نفر را آغاز کند که در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما برای کاربرد آنها محدودیت های اعمال شده بود.

دولت باراک اوباما در سال 2014 اعلام کرد، دیگر ماین‌های ضد نفر از جمله برای جایگزین کردن ذخایر موجود ایالات متحده تولید تهیه نمی‌شود، تا جایی که مهمات موجود غیر قابل استفاده شده و دیگر نتوان از آن مهمات استفاده کرد. ایالات متحده همچنین استفاده از این تسلیحات بیرون شبه جزیره کوریا را ممنوع کرد.

طبق اطلاعیه کاخ سفید، ارتش آمریکا از این پس می‌تواند، در شرایطی خاص از ماین‌های ضدنفر پیشرفته‌ای که از دور قابل کنترل هستند، استفاده کند. دولت ترامپ می‌گوید که این ممنوعیت، ارتش آمریکا را در شرایطی دشوار قرار داده بود.

بهادر خان، قهرمان ضد ماین افغان در جریان خنثی‌نمودن یک ماین شهید شد - اسپوتنیک افغانستان
بهادر خان، قهرمان ضد ماین افغان در جریان خنثی‌نمودن یک ماین شهید شد

 کمیته حقوق بشر و امور بشردوستانه سازمان امنیت و همکاری اروپا از ایالات متحده می خواهد به اکثر کشورها بپیوندد و ممنوعیت کامل استفاده ، تولید ، ذخیره و انتقال ماین های ضد نفر را اعمال کند.

نهادهای صلح‌دوست و مدافعان حقوق بشر، ماین‌های ضدنفر را پلیدترین سلاح جهان می‌دانند که بیشتر مردم غیرنظامی و بی‌دفاع قربانیان آن هستند. این مین‌ها حتی پس از پایان جنگ نیز به کشتن و معلول کردن انسان‌ها، به خصوص کودکان، ادامه می‌دهند.

سالانه هزاران نفر، به ویژه از میان افراد خردسال، بر اثر انفجار ماین جان یا سلامتی خود را از دست می‌دهند. در افغانستان، یمن، آنگولا، کامبوج، لائوس و عراق افراد بی شماری قربانی این سلاح مخوف شده‌اند.

کاشتن ماین‌های ضدنفر آسان و کم خرج اما برچیدن و خنثی کردن آنها دشوار و خطرناک است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала