عفو بین‌الملل به دولت افغانستان: به حق دسترسی به اطلاعات احترام بگذارید

© Sputnik . Zuhal Sarhadعفو بین‌الملل به دولت افغانستان: به حق دسترسی به اطلاعات احترام بگذارید
عفو بین‌الملل به دولت افغانستان: به حق دسترسی به اطلاعات احترام بگذارید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است که ضمن احترام به حق دسترسی به اطلاعات، آن را عملی و از آن محافظت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز،  یک روز پس از انتقاد شماری از رسانه‌ها از عدم دسترسی به اطلاعات در کشور، سازمان عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است که ضمن احترام به حق دسترسی به اطلاعات، آن را عملی و از آن محافظت کند.

سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه، 16 دلو) در اعلامیه‌ای گفته است که خبرنگاران افغانستان جزء شجاع‌ترین خبرنگاران در سطح جهان هستند که در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. به نقل از اعلامیه، این خبرنگاران در مواردی نیز در جریان کار با ارعاب، تهدید و خشونت روبه‌رو می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل: ۲۰۱۹ مرگبارترین سال برای کودکان افغان بود - اسپوتنیک افغانستان
سازمان عفو بین‌الملل: ۲۰۱۹ مرگبارترین سال برای کودکان افغان بود

عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است تا محیطی را ایجاد کند که خبرنگاران بتوانند کارشان را در آن محیط آزادانه و بدون ترس انجام دهند.

عمر ورایچ، معاون رئیس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «دولت نه تنها وظیفۀ محافظت از خبرنگاران را دارد، بلکه زمینۀ دسترسی به اطلاعات را مطابق با قوانین افغانستان و تعهدات بین‌المللی این کشور در مورد حق آزادی بیان نیز باید فراهم کند».

آقای ورایچ همچنان گفته است که افغانستان یک قانون خوب در زمینۀ دسترسی به اطلاعات دارد، اما این قانون به درستی عملی نمی‌شود.

به گفته معاون رئیس منطقه‌ای این سازمان، خبرنگاران در افغانستان حق دسترسی به اطلاعاتی را دارند که از سوی نهادهای عمومی در اختیارشان قرار داده می‌شود.

او گفت: «این حق مردم است که از طریق خبرنگاران اطلاعات را دریافت کنند».

وی اضافه کرد: «دولت باید اطمینان دهد که مردم می‌توانند به تمام اطلاعات لازم برای تحقق حقوق بشری‌شان دسترسی پیدا کنند و مقامات نیز در قبال اجراآت خود با روحیه شفافیت پاسخگو باشند».

روز گذشته، بیش از 30 رسانه در نامه‌ای از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و 12 ادارۀ دولتی را از بسته‌ترین ادارات دولتی در عرصۀ دسترسی به اطلاعات معرفی کردند.

رسانه‌ها در این نامه ضمن ابراز نگرانی از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات در کشور همچنان گفته‌اند که افغانستان در عرصۀ دسترسی به اطلاعات در سال‌های پسین «عقب‌گرد» داشته است.

این انتقاد رسانه‌ها با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شد. حکومت افغانستان نیز ساعاتی پس از نشر این نامه به آن پاسخ داد.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور غنی در امور روابط عامه و استراتژیک در یک نشست خبری وجود چالش‌ها در دسترسی به اطلاعات را پذیرفت و گفت که حکومت افغانستان به مشکل دسترسی به اطلاعات در نهادهای دولتی رسیدگی می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала