ریاست اجراییه با هیئت پیشنهاد شده ریاست جمهوری برای صلح مخالفت است

© Photo / Facebook/MR ریاست اجراییه با هیئت پیشنهاد شده ریاست جمهوری برای صلح مخالفت است
 ریاست اجراییه با هیئت پیشنهاد شده ریاست جمهوری برای صلح مخالفت است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجیب رحیمی: این هیئت بدون مشوره با احزاب و جریان‌های سیاسی ایجاد شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مجیب رحیمی، سخنگوی رییس اجراییه دیروزسه شنبه (۱۵ دلو) گفته است که زلمی خلیل‌‎زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دیداراش با رییس اجراییه خواهان ایجاد یک هیئت فراگیر و ملی برای گفت‌وگوهای میان افغانان شده است.

سخنگوی رییس اجراییه می‌گوید که هیئت ایجاد شده از سوی ریاست‌جمهوری پذیرفتنی نیست و این هیئت باید در مشوره با احزاب و جریان‌های سیاسی ایجاد شود.

از سویی هم برخی از سیاست‌گرانی که با آقای خلیل‌زاد دیده اند نیز می‌گویند که واشنگتن خواهان ایجاد یک هیئت ملی برای گفت‌وگوهای صلح است.

ریاست اجراییه بخشی از نگفته‌های دیدارهای دو به دوی رییس اجراییه با زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را در میان می‌گذارد، یکی از این گفته‌ها روی ایجاد یک هیئت فراگیر و ملی برای گفت‌وگوهای میان افغانان بوده است.

مجیب رحیمی، سخنگوی رییس اجراییه گفت:" هم تاکید آقای خلیل‌زاد روی تشکیل یک هیئت فراگیر بود و هم تاکید تمام دوست‌های بین‌المللی ما به شمول نماینده‌گی سازمان ملل این بوده است که باید یک تیم ملی و همه شمول ایجاد شود."

آقای خلیل‌زاد در دیداراش با برخی از سیاست‌گران نیز بر ایجاد یک هیئت همه شمول تاکید کرده است.

ارگ: اصلاحات در وزارت خارجه حتمی و از صلاحیت های رئیس جمهور است
 - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: اصلاحات در وزارت خارجه حتمی و از صلاحیت های رئیس جمهور است

احمدالله علیزی، رییس حزب اساس نو افغانستان گفت:" خواست خلیل‌زاد این بود که یک هیئت همه شمول ایجاد شود که نماینده‌گی از تمام افغانستان بکند تا این هیئت بتواند که به گونۀ جامع با طالبان مذاکره بکنند."

اما ریاست‌جمهوری می‌گوید که در ایجاد هیئت گفت‌وگو کننده با گروۀ طالبان با تمامی گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی مشوره شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور گفت:" اگر قرار باشد که از تمامی جناح‌های سیاسی یک لیست طویل از همکاران شان را داشته باشیم، بدون شک که به نتیجه نمی‌رسیم، اینان بالای حکومت اعتماد کنند، اما در روند مشوره خواهی ما با سیاسیون کار می‌کنیم."

هر چند ریاست‌جمهوری در بارۀ ترکیب و شمار اعضای این هیئت چیزی نمی‌گوید، اما تایید می‌کند که شمار اعضای این هیئت کمتر از بیست تن خواهد بود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала