کمیسیون شکایات: نتایج نهایی انتخابات پس از تفتیش و "بررسی ویژه" آرای مشکوک مشخص خواهد شد

© کمیسیون شکایت های انتخاباتی رئیس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی: پیش داوری نکنید، هنوز زود است
رئیس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی: پیش داوری نکنید، هنوز زود است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید این کمیسیون موظف است تا پس از "تفتیش ویژه" هزاران رأی‌ بحث‌برانگیز و صدها محل رأ‌ی‌گیری نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند.

به گزارش اسپوتنیک؛ به نقل از طلوع نیوز، زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز داشت که از 3097 مرکز رای گیری که شامل137630رای مشکوک (10درصد کل آراء)  است ، 309 مرکز نیاز به "تفتیش و بررسی ویژه" دارد.

وی تصریح کرد که در تفتیش ویژه این آرا، قرار است ده درصد آرای مشکوک و همچنین ده درصد آرای خارج از وقت، به عنوان نمونه بررسی‌ شود و با توجه به معیار‌های در نظر گرفته‌شده در این بررسی، در مورد سرنوشت کل آرا تصمیم‌گیری شود.

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید: تمام تصامیم این کمیسیون برطبق قانون بوده و پس از بررسی های دقیق اعلام خواهد شد.

US Embassy in Kabul  - اسپوتنیک افغانستان
درخواست سفارت آمریکا از کمیسیون شکایات انتخاباتی در خصوص تصمیمات این کمیسیون

به گفته او، این ده  درصد آرا در صورتی که 65 درصد از معیارهای در نظر گرفته‌شده را تکمیل کند، کل آرا معتبر شمرده می‌شود.

او همچنین توضیح داد که اگر 10 درصد آرای نمونه، 35 درصد معیار‌های تعیین‌شده را تکمیل نکند،‌ کل آرا به تفتیش می‌رود. معیارهای در نظر گرفته‌شده در تفتیش ویژه، اطلاعات بایومتریک و تطبیق اوراق نتایج است.

بر اساس فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی،‌ قرار است آرای 4232 محل نیز بازشماری شوند که بازشماری این محلات نیز به‌گونه ویژه خواهد بود و تنها 298 محل بازشماری می‌شود.

کمیسیون شکایات، پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری تا کنون به رسیدگی شکایات درگیر بوده است.

گفتنی ‌است که انتخابات ریاست ‌‌جمهوری، چهار ماه پیش برگزار شد. نتایج ابتدایی انتخابات در اول ماه جدی اعلام گردید؛ اما تاکنون نتایج نهایی آن اعلام نشده‌است.

بر اساس نتایج ابتدایی، اشرف‌غنی پیشتاز انتخابات است؛ اما اکثریت دسته‌های انتخابات این نتایج نپذیرفته‌اند.

پیش ازاین، فضل احمد معنوی؛ رییس سابق کمیسیون انتخابات اخیرا اعلام کرد که چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در دور اول برنده ندارد و هیچ تیمی رای لازم را بدست نیاورده و انتخابات به دور دوم می رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала