کودکان معصوم بدخشان در حصار مرگ

© Photo / FB/ آمریت گردشگری بدخشانولسوالی واخان بدخشان
ولسوالی واخان بدخشان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه مرگ هشت کودک را به دلیل ابتلا به بیماری بیمونیا در بدخشان تأیید می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات این وزارت میگویند کودکان زیاد ولسوالی های دورافتاده بدخشان در اثر سرماخوردگی در جریان چند روز اخیر جان داده اند.

به تازگی یک عضو شورای ولایتی بدخشان اعلام کرده بود که در نتیجۀ شیوع مرض شبیه سینه بغل 23 کودک زیر سن 5 سال طی سه روز در دو منطقۀ این ولایت جان باختند.

منابع محلی این ولسوالی می‌گویند که که 10 کودک در روستای «نیش» و 13 کودک دیگر در روستای «دشت» منطقۀ وشنگان این ولسوالی جان باخته اند.

گفته می شود که تا کنون علت بروز این مرض معلوم نشده اما مردم محل می‌گویند که این مرض با علایم شبیه سینه بغل ظاهر می‌شود و در یک روز جان چندین کودک را می‌گیرد.

داکتر نور خاوری، رئیس صحت عامۀ بدخشان گفته است که آنان به دلیل دوری راه مواصلاتی و عدم پوشش شبکه‌های مخابراتی تا هنوز آمار دقیق از قربانیان این مرض بدست ندارند. هم‌زمان با رسیدن تیم‌های صحی به محل، آمار قربانیان این مرض برای جلوگیری از افزایش آن برنامۀ عملیات صحی را سرعت می‌بخشند.

تاکنون هیچ نشانه‌ی از ویروس کرونا در بدخشان ثبت نشده است - اسپوتنیک افغانستان
تاکنون هیچ نشانه‌ی از ویروس کرونا در بدخشان ثبت نشده است

توحید شکوهمند، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک در این مورد گفت: «قسمیکه اطلاع داریم، جمعاً در  حدود 8  کودک ناشی از مرض بیمونیا  (سینه و بغل) تلف شده اند، ما برای بررسی این مساله تیم‌های صحی را از مرکز به آنجا فرستادیم. از مرکز بدخشان نیز هیأت را به آنجا فرستادیم. اما این حادثه در روستای دورافتاده صورت گرفته و از لحاظ ترانسپورتی و عبوری صعب‌عبور است.

ما قبل از زمستان مراکز صحی را در نواحی مختلف دور افتاده کشور که مشکلات ترانسپورتی دارند، ایجاد و اکمالات نمودیم".

وی افزود که طبق اطلاعات موجوده تعداد تلفات ما در ولایت بدخشان 8 طفل است و ناشی از ویروس کرونا نه، بلکه از سرما خوردگی، مشکلات اقتصادی، فقر و عدم تغذیه کامل می باشد که به نوبه خود باعث کاهش توان بدن شده و سردی هوا سبب تلف شدن کودکان میگردد. معمولاً در این وقت سال چنین تلفات را با خود داریم.

آقای شکوهمند افزود که افغانستان اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کرده است:

«ما در تمام بنادر و مرزهای افغانستان تیم های طبی را ایجاد نموده ایم. هر گاه علایم مرض ویروس کرونا مشاهده شود، عاجل مریض را تحت معاینات و تداوی قرار میدهیم. ما تدابیر لازمه را با خود داریم. میتوانیم بگویم که تاکنون ویروس کرونا  در افغانستان تشخیص نگردیده است. شفاخانه افغان- جاپان مجهز با تجهیزات ضروری است. در ولایات، میدان های هوائی، بنادر سرحدی نیز مراکز صحی ایجاد شده است. در صورت تشخیص ویروس کرونا عاجل به مرکز طبی اعزام می گردد».

اسپوتنیک تلاش کرد تا با مقامات محلی بدخشان نیز در این مورد تماس بگیرد، اما قادر به این کار نشدیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала