تنها 35 درصد شهروندان افغانستان به شبکۀ برقی دولتی وصل استند

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر تنها 35 درصد شهروندان افغانستان به شبکۀ برقی دولتی وصل استند
تنها 35 درصد شهروندان افغانستان به شبکۀ برقی دولتی وصل استند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بربنیاد یافته‌های تازۀ دیده‌بان شفافیت افغانستان، با هزینۀ چهار میلیارد دالر کمک‌های جهانی در بخش انرژی در هفده سال گذشته در این کشور، اکنون تنها ۳۵ درصد شهروندان افغانستان به شبکۀ برق دولتی پیوند استند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گزارش تازۀ دیده‌بان شفافیت که در بخش انرژی تهیه شده‌است، امروز (شنبه، 19 دلو) نشر شد. این گزارش، نشان می‌دهد که افغانستان هنوز هم یک شبکۀ ملی برق ندارد و به همین علت اکنون هم ضایعات برق در کشور تا 40 درصد است.

در این گزارش، آمده‌ است که در حال حاضر، سالانه دوهزارمیگاوات برق وارداتی از کشورهای همسایه با هزینۀ 255 دالر خریداری می‌شود؛ اما 35 درصد این برق به علت‌های گونه گون ضایع می‌شود.

وصل شدن ولایت پنجشیر به شبکه ملی برق - اسپوتنیک افغانستان
وصل شدن ولایت پنجشیر به شبکه ملی برق

محمد اکرام افضلی، رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان در این باره گفت: «یک مطالعۀ امکان سنجی درست در اکثر وقت صورت نگرفته‌است و این باعث شده که حکومت افغانستان تصامیمی را در خلای معلومات بگیرد که بالاخره قیمت آن را مردم افغانستان می‌پردازند».

ناصر تیموری، پژوهشگر این دیده‌بان نیز افزود: «هدف این‌که پنجاه و شش درصد مردم افغانستان به برق شبکه‏های دولتی وصل شوند، هنوز در سطح حداکثر سی و پنج درصد قرار دارد».

در گزارش هم‌چنان آمده‌است که شماری از پروژه‌هایی که در بخش برق رسانی در کشور عملی شده‌اند، مشکلات فنی دارند و با کیفیت پائیین‌‎تر استند. گزارش می‌افزاید که کمبود برق در کشور، سبب کُندی رُشد اقتصادی در کشور و نیز آلوده‌گی هوا در شهرهای کشور شده‌است.

شرکت برشنا، می‌گوید که در دو سال اخیر نُه ولایت دیگر به شبکۀ برق کشور پیوند شده‌اند. امان الله غالب، رئیس این شرکت، می‌پذیرد که درحال حاضر شبکۀ واحد برای گرفتن برق از همسایه‌های افغانستان وجود ندارد: «ما در دو سال اخیر، در حدود دوصدهزار مشتری جدید را به شبکۀ ملی وصل کردیم – نُه ولایت وصل شد».

در گزارش دیده‌بان شفافیت هم‌چنان آمده‌است که تداخل کاری شمار زیادی از نهادهای دولتی در کار برق‌رسانی و پروژه سازی سبب کُندی پیشرفت شماری از پروژه‌ها و برگشت بخشی از کمک‌های جهانی شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала