آمادگی ایران برای تسهیل روابط بین سوریه و ترکیه

© REUTERS / Ahmed Saad محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر  امور خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ظریف: ایران بار دیگر آمادگی خود برای تسهیل گفتگو بین ترکیه و سوریه را اعلام می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، در خبر منتشره در کانال رسمی تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به نقل از توئیت محمد جواد ظریف آمده است:

 مخالفت ایران با عملیات نظامی ترکیه در سوریه   - اسپوتنیک افغانستان
مخالفت ایران با عملیات نظامی ترکیه در سوریه

"ایران بار دیگر آمادگی خود برای تسهیل گفتگو میان دو کشور همسایه و برادر، ترکیه و سوریه را اعلام می‌کند. توسعه تنش، تنها در خدمت تروریستها و پشتیبانان آنها است. پرهیز از خونریزی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ضروری است".
قابل ذکر است که جنگ های داخلی به کمک کشور های غربی و عربی در سوریه از مارچ 2001 بدین سو ادامه دارد. بر اساس گزارشات سازمان ملل متحد، در این مدت 220 هزار تن کشته شده اند. مذاکرات بر سر حل این بحران، در آستانه و ژینو برگزار می‌شود. امریکا از سال 2014 در خاک سوریه، بدون موافقت دولت این کشور، در برابر داعش عملیات نظامی راه‌اندازی می‌کند. روسیه از سپتامبر 2015 بدین سو بر اساس درخواست رسمی دمشق بر علیه گروه تروریستی داعش عملیات نظامی اجرا می‌کند.

در حال حاضر تصویر سوریه را سه عامل خارجی که دارای استراتیژی، درک دقیق از علایق ملی خود و آمادگی برای دفاع از این علایق میباشند، تعیین می‌کنند.

این سه عامل عبارت از روسیه، ایران و ترکیه می‌باشند. شماری از کارشناسان معتقد اند که این سه کشور حتی قصد دارند سوریه را میان شان تقسیم کنند، بدین معنی که مسکو، انقره و تهران تصمیم خواهند گرفت تا چگونه و در کجا به منافع کدام کشور در قلمرو سوریه احترام گذاشته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала