در ولایت جوزجان شمار زنان راننده افزایش یافته است

© Sputnikجوزجان
جوزجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولایت جوزجان شمار زنان راننده نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو حماسه، زنان و دختران در ولایت جوزجان پس از سقوط رژیم طالبان و گذشت چندین سال از نظام جدید با کاهش موانع سنتی-فرهنگی، اکنون می‌توانند تا جواز راننده‌گی دریافت کنند.

بر اساس قانون ترافیک افغانستان هرفردی فارغ از جنسیت با تکمیل 18 ساله‌گی می‌تواند جواز راننده‌گی به دست آورد.

شرایط نسبتاً مناسب امنیتی در داخل شهر شبرغان، آموزش راننده‌گی توسط زنان برای زنان، افزایش شمار مراکز آموزش راننده‌گی در نقاط مختلف شهر و علاقهٔ بانوان به راننده‌گی از عواملی ‌اند که بر شمار زنان راننده در ولایت جوزجان افزوده است.

برخی از بانوانی که از دور آموزش راننده‌گی فارغ شده‌اند، راننده‌گی را برای زنان یک فرصت خوب و نشانۀ حضور و توانایی آنان در اجتماع می‌دانند.

نیلوفر، یکی از بانوان راننده به رادیو حماسه می‌گوید: «به خاطری که برای زنان دیگر یک الگو باشم، آمدم جواز راننده‌گی گرفتم».

رجب‌خال، دیگر رانندۀ زن می‌گوید: «پیام من این است که بانوان هر چه بیشتر بخواهند خودکفا شوند و هرگز نگویند که ما این کار را انجام داده نمی‌توانیم».

وحیده فیض، آمر هماهنگی و اقتصاد ریاست امور زنان جوزجان می‌گوید که با استفاده از امکانات اندک این اداره، دوره‌های آموزش راننده‌گی را برای بانوان این ولایت راه‌اندازی خواهد کرد.

ولی‌الله عزیزی، رئیس ادارۀ ترافیک جوزجان از افزایش نسبی شمار زنان راننده نسبت به سال‌های گذشته در این ولایت سخن می‌زند و می‌­گوید که از آغاز ام‌سال تاکنون حدود 30 بانو جواز راننده‌گی گرفته‌اند.

به گفتۀ او، زنان راننده نسبت به مردان قوانین ترافیکی را بهتر رعایت می‌کنند و از دقت بیشتری برخوردارند.

با وجود افزایش شمار زنان راننده در جوزجان، هنوز هم برخورد نامناسب اجتماعی در برابر زنان راننده، موانع خانواده‌گی و نبود فضای مناسب آموزش عملی راننده‌گی از مشکلات فراراه زنان علاقه‌مند به راننده‌گی در این ولایت به شمار می‌روند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала