نگرانی ها از ناهماهنگی در کمیسیون های انتخاباتی/ دور دوم در راه است؟

© Photo / IEC AFG fbمرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون شکایات انتخاباتی با تاخیر پنج‌روزه، تا هنوزهم فیصله‌هایش را به کمیسیون مستقل انتخابات نفرستاده و این کار ممکن است سطح بی‌باوری‌ها نسبت به کار این کمیسیون را بیش از پیش افزایش دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری "خاور میانه" کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، هفته‌ی گذشته اعلام کرد که  فیصله‌هایش را تا پایان روز به گونه‌ی رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات خواهد سپرد، اما اینک چند روز دیگر نیز از این تاخیر گذشته و از ارسال فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی به کمیسیون انتخابات، خبری نیست.

از سوی دیگر، عدم هماهنگی و نبود توافق دیدگاه میان اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی و دارالانشای این کمیسیون، نیز نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

رییس دارالانشای کمیسیون می‌گوید که فیصله‌ها را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستانده‌اند، اما رهبری کمیسیون از عدم ارسال فیصله‌ها حرف می‌زند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که با رسیدن مکتوب رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد روند تفتیش و بازشماری آرا، تصمیم خویش را اعلام خواهد کرد.

بر اساس فیصله کمیسیون شکایت های انتخاباتی، اگر 35 درصد آرای محلات تفتیش شده این معیارات را تکمیل نکند، تمامی 137 هزار و 630 رای مشکوک به تفتیش ویژه راجع خواهد شد.

رئیس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی: پیش داوری نکنید، هنوز زود است - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون شکایات: نتایج نهایی انتخابات پس از تفتیش و "بررسی ویژه" آرای مشکوک مشخص خواهد شد

زمینه‌ی استفاده‌های سیاسی در این روند و تاخیر در اعلام فیصله‌ مطابق به تقویم از قبل اعلان‌شده از مواردی‌اند که نگرانی نهادهای ناظر انتخاباتی را نیز به دنبال داشته است.

با وجود این‌همه نگرانی‌ها، توقع مردم از کمیسیون‌های انتخاباتی و به‌خصوص کمیسیون شکایات انتخاباتی این است که تمامی فیصله‌هایش را در مطابقت با قوانین و طرزالعمل‌ها اعلام نموده در مقابل زورگویی‌ها ایستاده‌گی نماید و به مردم در عمل نشان دهد که این کمیسیون واقعاً مستقل است.

در عین حال، دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله می گوید؛ آنچه کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت، به صورت روشن معلوم کرد،  که رفتن انتخابات به دور دوم قطعی است و امکان دارد کمیسیون انتخابات زمان بیشتری را برای اعلام این روند هدر دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала