خوشبینی ارگ از گفتگوهای اخیر میان طالبان و آمریکا

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که کاهش قابل ملاحظه و پایدار خشونت به معنی آتش‌بس و قطع خونریزی است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "تلویزیون یک" افغانستان" پیشرفت‌های اخیر در گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و گروه طالبان، دفتر ریاست جمهوری افغانستان را به‌کاهش دایمی خشونت که منتج به آتش‌بس شود، امیدوار کرده است.

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رسانه ها گفته است: "این به معنی ختم جنگ و خونریزی و همچنین به معنی فضاسازی برای گفت‌وگوهای میان افغان‌ها است. موضع ما پایان جنگ و کاهش خشونت بوده که نتیجه آن آتش‌بس و مذاکرات رو در رو است."

مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا شام دیروز به محمداشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان در تماس تلفونی، در مورد پیشرفت‌ گفت‌وگوهای صلح توضیح داد.

رئیس جمهور غنی در حساب توییترش نوشته که آقای پمپیو از پیشنهاد طالبان برای کاهش قابل ملاحظه و پایدار خشونت خبر داده و این امر به گفته او، قابل استقبال است.

عبدالله عبدالله نیز در حساب تویترش نوشته که وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده که کاهش خشونت زمینه را برای مذاکرات میان افغان‌ها و صلح دایمی فراهم کند.

در همین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیام توییتری تایید کرد که در گفت‌وگوهای صلح با آمریکا پیشرفت صورت گرفته، اما از ارائه توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرد.

برخی از رسانه‌های غربی نیز از پیشرفت بی‌پیشینه در گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان گزارش داده‌اند.

نیویارک تایمز نوشته که دونالد ترمپ، رئیس جمهور آمریکا توافقنامه صلح با طالبان را به گونه مشروط تصویب کرده است.

اما این روزنامه نوشته که توافقنامه با طالبان زمانی امضا خواهد شد که این گروه در 7 روز اخیر ماه جاری میلادی تعهدات خود برای کاهش آزمایشی خشونت را عملی کند.

به نوشته نیویارک تایمز، اگر توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان امضا شود، آمریکا خروج تدریجی سربازانش از این کشور را آغاز می‌کند و گفت‌وگوهای رو در رو میان رهبران سیاسی افغانستان و طالبان آغاز می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала