اگر از شکر کاملاً صرفنظر کرد، چه رخ خواهد داد؟

© Depositphotos.com / Alexey_Arzاگر از شکر کاملاً صرفنظر کرد، چه رخ خواهد داد؟
اگر از شکر کاملاً صرفنظر کرد، چه رخ خواهد داد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شکر باعث افزایش وزن بدن می شود، دندانهای ما را تخریب میکند، جذب و دفع مواد را برهم می زند و به میکرو فلور روده صدمه می رساند. بسیاری با خوشحالی از آن امتناع می ورزیدند، اما توان مقابله با جذابیت شیرینی را ندارند. اما می توان به بدن خود بازی داد. نشریه Focus آلمانی در این مورد معلومات میدهد.

پیترا اپفیل (Petra Apfel) می نویسد، شکر باعث می شود افراد چاق شوند، دندان ها را تخریب می کند، متابولیسم را برهم می زند و میکرو فلور روده را متضرر می سازد. بسیاری با خوشحالی از آن امتناع می ورزیدند، اما نمی توانند از شرینی به آسانی صرفنظر نمایند. غلبه بر اشتیاق آسان نیست - اما می توانید بدن خود را بازی دهید.

شیریخ در یخچال بدون شکر خیلی خوشمزه نیست، روی کلچه های خانگی شکر پاشیده میشود و بالای کیک های خانگی معمولاً شکر و وانیل ریخته می شوند. اما کسانی که روزانه قند زیادی مصرف میکنند، ممکن است در آینده با مشکلاتی روبرو شوند.

 مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان

واقعیت این است که تقریباً در هر محصولی که به صورت صنعتی تولید می شود، مقدار زیادی قند وجود دارد - و این خطرات برای سلامتی به همراه دارد. شکر منجر به اضافه وزن می شود و از این طریق بیماری های سیستم قلبی عروقی را تحریک می کند، قند خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به دیابت شود. علاوه بر این، شکر در درجه اول آن دسته از باکتریا های روده را "تغذیه" میکند که به جهاز هاضمه آسیب می رساند و باعث افزایش وزن فرد می شود. شکر همچنین باکتریا هایی دهان را تغذیه می کند که باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

شیرینی قند را ما در مغز احساس می کنیم

معمولاً ما سعی می کنیم از چنین مواد مضر جلوگیری کنیم. اما در مورد قند، این مکانیسم بطور متفاوت عمل می کند.

و اینک علل، چرا:

-  شیرینی تنها طعمی است که باعث آزاد شدن دوپامین می شود و قند تنها راه برای انجام این کار است. یک ماده شیرین سیستم پاداش را در مغز فعال کرده و احساس راحتی می کند.

"مانند مواد مخدر، شکر باعث خواست «بیشتر» می شود!"

-  سیستم پاداش به ویژه هنگامی که شکر با چربی ترکیب شود، به شدت کار می کند. این موضوع عشق ما به کیک های شکلاتی و کریم دار را توضیح می کند.

-  تمایل به خوردن چیزی که باعث احساس آرامش شود، بستگی به احساس گرسنگی یا احساس سیری ندارد. این مساله کسب لذت است.

- محققان ایتالیایی برای این کار اصطلاح "گرسنگی هداونیستی" را اختراع کردند. شادی طعم دلپذیر احساس سیربودن را «خاموش» می کند.

بدن هرگز به قند "بس است" نمی گوید

میل به خوردن چیزی شیرین نیز به سوخت و ساز بدن مربوط می شود. وقتی یک بسته شکلات را باز می کنیم و اصلاً نمی توانیم متوقف شویم، تا زمانی که آن را کاملاً بخوریم، دلیل این قند خون است.

دریافت قند به پانکراس سیگنال می دهد و انسولین را ترشح می کند. این هورمون آن را وارد سلول های بدن می کند و بدن انرژی تازه ای دریافت می کند. ولی این اثر طولانی نمی ماند: انرژی حاصل از قند به سرعت بوجود می آید. و بدن شکر بیشتری می خواهد.

روش صحیح اندازه‌گیری قند خون با عینک - اسپوتنیک افغانستان
روش جدید اندازه‌گیری قند خون با این عینک

اول از همه، "انرژی سریع" که از قند ناشی می شود، برای مغز ما ارزش دارد. ماده خاکستری تقریباً به 20% از انرژی ما در هر روز نیاز دارد. در صورت استرس، این رقم هنوز هم بیشتر افزایش می یابد.

بدن نیازی به قند ندارد - آن را از کربوهایدرات دریافت می کند

در عین حال، متخصصان تغذیه پرهیزانه می گویند، بدن ما به هیچ وجه نیازی به قند ندارد. به خوبی می تواند گلوکز لازم را از هر منبع کربوهایدرات دریافت کند، البته نه خیلی سریع.

اگر به طور جدی مصرف قند را رها کنید، بدن بر خلاف روان ما، این کار را به راحتی تحمل می کند. فردی که روزانه چهار بار به خوردن شیرینی عادت کرده، ممکن است در او علائم مانند: عصبانیت، خستگی و سردردی، بوجود آید. و بدن به وقت برای عادت کردن به کمبود قند در رژیم غذایی، به گونه مثال قهوه بدون شیرینی یا ماست های طبیعی نیاز دارد.

امتناع از قند باعث سلامتی و تناسب اندام بدن میشود

فقط در سه یا چهار روز، متابولیسم ناشی از فشار غیرضروری و سطح پایدار قند خون، با انرژی اضافی و بهترین کیفیت خواب شب از شما تشکر می کند.

بعد از یک ماه، جلد هموار و لشم تر می شود، زیرا قند باعث التهاب و آلودگی می شود - که اکنون از بین رفته است. ضربان قلب کاهش می یابد، فشار ثابت تر می شود. وزن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و وضعیت کلی بدن بهبود می یابد.

علاوه بر این، شما مانند گذشته از شیرینی لذت نمی برید.

چگونه می توان به هوس خوردن شکر بازی داد

نانِ که سطح قند خون را پائین می آورد - اسپوتنیک افغانستان
نانِ که سطح قند خون را پائین می آورد

برای اینکه در هفته های اول بدون قند احساس راحت نمود، به شما ذرنگی ساده نمودن رژیم غذایی پرهیزانه کمک میکند.

-  حرکت کنید! این به شما در جلوگیری از اضطراب، کاهش استرس کمک میکند و به نفع بدن تمام میشود.

-  برای خود کدام سرگرمی را بسنجید. بهتر است به کنسرت یا تئاتر بروید، و نه به فیلم، زیرا در تئاتر نمی توانید غذا بخورید.

-  با خود میوه داشته باشد. بگذارید بجای شکلات میوه در جیب شما، یا در موتر موجود باشد: آنها چندان شیرین نیستند و اگر پوست آنها خوردنی باشد، فیبر غذایی مفید را برای شما فراهم می کند.

-  بادنجان رومی، گیلاس یا زردک میل کنید. آنها به غذای شیرین و سالم تبدیل می شوند.

-  نعناع را آماده نگه دارید. ساجق ها به شما نفس تازه و حس خوشایندی به دهان می بخشد.

- ترش به جای شیرین! محصولاتی که دارای تلخی هستند، میل به خوردن چیزی شیرین را بوجود می آورند، زیرا آنها بر رشته های طعم تائثیر می کنند. زیتون، چهارمغز و کاسنی را امتحان کنید - آنها ارزش آن را دارد!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала