طالبان: امریکا از سرنوشت ابرقدرت های دیگر در افغانستان عبرت بگیرد

© Sputnik / PMطالبان: امریکا از سرنوشت ابرقدرت های دیگر در افغانستان عبرت بگیرد
طالبان: امریکا از سرنوشت ابرقدرت های دیگر در افغانستان عبرت بگیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، که امریکا باید از سرنوشت شوروی در افغانستان عبرت گیرد.
وزیر دفاع امریکا: با طالبان درمورد کاهش خشونت 7 روزه به توافق رسیدیم - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع امریکا: با طالبان درمورد کاهش خشونت 7 روزه به توافق رسیدیم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، در حالی که گزارش‌ها از امضای توافق‌نامه میان طالبان و امریکا طی هفته‌های آینده منتشر شده، طالبان بار دیگر بر بیرون شدن امریکا از افغانستان تاکید کرد.

هفته گذشته روزنامه امریکایی نیویورک تایمز با اشاره به ادامه مذاکرات طالبان و امریکا خبر داد که ترامپ به‌صورت مشروط این توافق را پذیرفته است.

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ به صورت مشروط موافقت کرده که سربازان امریکایی از افغانستان بیرون شوند تا طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد. اما زمانی این توافق امضا خواهد شد که طالبان تعهد خود بر کاهش خشونت را در بازه یک هفته‌ای پیش از امضا توافق به اثبات برساند.

این در حالی است، که امروز طالبان در سی‌ویکمین سالگرد بیرون شدن نیروهای شوروی از افغانستان، هشدار داد که امریکا و نیروهای ناتو از سرنوشت شوروی درس عبرت گیرند.

این بیانیه با اشاره به شکست بزرگترین نیروی نظامی در افغانستان، تاکید کرد، که اگر اشغالگران کنونی غربی و در مجموع ناتو و دست نشانده‌های آنها اندکی هوش و خرد داشته باشند، باید از شکست اتحاد شوروی و غلامان داخلی آنها عبرت بگیرند.

طالبان هشدار داد، که اگر آنها (امریکا و نیروهای خارجی) بر موضع اشغالگرانه و غلامانه‌ خود اصرار ورزند، بدون شک با همان عار و شکستی روبرو می‌شوند که رهروان کمونیسم با آن مواجه شدند و هر سال ۲۶ دلو به‌عنوان طعنه بزرگ برای آنها یادآوری می‌گردد.

طالبان همچنین26 دلو را روز نجات افغانستان از تهاجم نظامی اتحاد شوروی و مفکوره کمونیستی خواند و تاکید کرد که این بار کشور را از اشغال و شر امریکایی نجات می‌دهد.

این در حالی است، که طی هفته‌های گذشته اختلافات میان امریکا و طالبان بر سر مذاکرات صلح افزایش یافته است به‌طوری که فرستاده امریکا در آخرین سفر خود به کابل گفت که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مذاکرات دوحه صورت نگرفته است.

در جریان مذاکرات دوحه، امریکا از طالبان خواسته بود تا «طرح کاهش خشونت‌ها» را بپذیرد. طرحی که با مخالفت شدید دولت افغانستان مواجه شد.

از سوی دیگر پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفر خود به ازبکستان اعلام کرده که طالبان باید مدارکی دال بر اراده این گروه بر اجرا و توانایی کاهش خشونت در افغانستان ارائه دهد موضوعی که در حال حاضر از انجام آن عاجز است.

اختلافات میان طالبان و امریکا تا آنجایی بالا گرفت که طالبان اعلام کرد روند مذاکرات را توئیت ترامپ، خواسته‌های بیشمار امریکا و اختلافات مسئولان در واشنگتن و کابل با مشکلات مواجه ساخت.

اخیرا نیز مقامات امریکایی اعلام کردند به یک توافق با طالبان بر سر آتش‌بس با طالبان دست یافته‌اند و طی هفته‌های آینده قرار است این توافق با نظارت دولت افغانستان امضاء شود.

این در حالی است که تاکنون طالبان نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала