تاکید رئیسان جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها

© ارگ ریاست جمهوری تاکید رئیسان جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها
تاکید رئیسان جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیسان جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تاکید ورزیدند.
گفت و گوی غنی و نخست وزیر هالند درباره روند صلح در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوی غنی و نخست وزیر هالند درباره روند صلح در افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری امروز در خبرنامه ای نوشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان، با قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد. در این دیدار هر دو جانب روی گسترش روابط و همکاری ها میان افغانستان و قزاقستان در عرصه های مختلف و مسایل منطقوی بحث و تبادل نظر نمودند.

در این دیدار رئیس جمهور قزاقستان گفته است: از اینکه روابط میان دو کشور در حال گسترش است، قزاقستان علاقه دارد تا نمایندۀ خاص خود را در امور افغانستان تعیین نماید. وی افزود که ثبات و انکشاف اقتصادی افغانستان برای ما مهم است و از تمام تلاش های جامعه بین المللی برای صلح و رفاه افغانستان حمایت می کنیم.

توکایف همچنان در این دیدار، آمادگی کشورش را در زمینه همکاری در بخش معارف و اعطای بورسیه های تحصیلی به افغانستان اعلام کرده، گفت که افغانستان و قزاقستان در یک منطقه واقع اند، بناً به مشارکت و کار بیشتر نیاز دارند.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه افغانستان برای ما مهم است، گفت که کشورهای منطقه آماده اند تا از هر نقش مثبت که باعث صلح، ثبات و امنیت افغانستان گردد، حمایت نمایند.

سپسف رئیس جمهور افغانستان در این دیدار با اشاره بر اینکه افغانستان و قزاقستان در یک منطقه قرار دارند، گفت که در چند سال گذشته تجارت میان دو کشور پنج برابر افزایش یافته است و باید کارهای بیشتری در زمینۀ ترانزیت صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت، که قرار است در خصوص تجارت و تزانزیت یک موافقتنامه میانه افغانستان و قزاقستان به امضا برسد که باعث توسعۀ روابط اقتصادی به ویژه در قسمت خریداری غله جات میان دو کشور خواهد شد.

غنی خاطرنشان کرده است، که ما می خواهیم بیلانس صادرات و واردات افغانستان و قزاقستان متوازن باشد و این کشور بازار مناسب برای میوه جات و سبزیجات ما به شمار میرود. وی بر مشارکت پایدار تاکید ورزید و با توجه به فرصت های سرمایه گذاری در بخش های معادن و نفت و گاز در افغانستان، گفت که ما سرمایه گذاری ها را در این بخش ها، تشویق می نمائیم.

رئیس جمهور افغانستان در اخیر سخنانش در خصوص اتصال منطقوی گفته است، که برای ما پروژه های تاپی و تاپ که افغانستان نقش مهم را در آن بازی می کند، اهمیت فراوان دارد.

یادآوری می کنیم، که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح روز پنجشنبه سیزدهم فیبروری در رأس یک هیات عالی رتبۀ دولتی به منظور اشتراک در ۵۶ مین نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала