آمریکا: کاهش خشونت7 روزه به زودی آغاز می‌شود

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنا به گفته یک مسؤول برجسته آمریکایی در وزارت خارجه این کشور، آمریکا و طالبان بر سر یک توافق آتش‌بس یک هفته‌ای توافق کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام برجسته آمریکایی گزارش داد، دو طرف بر سر کاهش تنش و اقدامات خشونت‌آمیز توافق کرده‌اند و اگر محقق شود طرح صلحی که به آمریکا اجازه خواهد داد خروج نیروهایش را آغاز کند، اجرایی خواهد شد.

این مسؤول بدون پرداختن به جزئیات اظهار کرد، کاهش حملات به مدت هفت روز به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته این مسؤول، مذاکرات گسترده صلح بعد از دوره آتش‌بس که طالبان در این مدت دست از حملاتش خواهد برداشت،‌ از سر گرفته می‌شود.

این مقام خاطرنشان کرد، واشنگتن اوضاع را زیر نظر می‌گیرد و در صورت عدم نقض آتش‌بس به مرحله اجرای توافق منتقل خواهد شد.

آمادگی ناتو برای کاهش نیروهای خود در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی ناتو برای کاهش نیروهای خود در افغانستان

این مسؤول تاکید کرد: مذاکرات گسترده صلح شامل تمام اراضی افغانستان می‌شود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به توافق با طالبان نگاه مثبتی دارد.

وی اضافه کرد: اگر مذاکرات بین آمریکا و طالبان طرح برنامه پیش برود نیروهای آمریکایی ظرف ۱۸ ماه از افغانستان خارج خواهند شد.

مارک اسپر،‌ وزیر دفاع آمریکا نیز روز پنج‌شنبه گفت: تنها راه حل افغانستان توافق سیاسی است و پیشرفتی در این زمینه حاصل شده و ما به زودی اخبار بیشتری در این باره اعلام خواهیم کرد و به آن امیدواریم.

به گفته این مسؤول که در حاشیه کنفرانس مونیخ صحبت می‌کرد، هنوز توافق کاهش تنش به مدت هفت روز چند روز قبل اعلام شده شروع نشده اما اجرای آن "بسیار نزدیک" خواهد بود.

یک رهبر طالبان نیز روز چهارشنبه گفت، اجرای توافق آتش‌بس روز جمعه خواهد بود.

وی اشاره کرد، توافق کاهش خشونت بسیار دقیق است.

این مقام ادامه داد، این توافق آتش‌بس شامل کل کشور و نیز مقامات افغانستان خواهد بود.

در پی مذاکرات دشوار و سخت بیش از یک ساله بین طالبان و مقامات افغانستان برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا این آتش‌بس موقت حاصل شده است.

این مسؤول آمریکایی گفت: ارتش آمریکا که بین 12 تا 13 هزار سرباز در افغانستان مستقر کرده اجرای توافق را در میدان صورت خواهد داد.

نظامیان آمریکایی و گروه طالبان بر ایجاد کانالی ارتباطی برای حل مشکلات که احتمالا که در آینده بروز خواهند کرد، از جمله اقدامات تحریک آمیز طرف‌های سه گانه که در جهت مانع‌تراشی در مسیر توافق صورت می‌گیرند، توافق کرده‌اند.

 این مسؤول عالی رتبه آمریکایی گفت: در صورتیکه طالبان به تعهداتش عمل کند ما نیز تعهداتی داریم که مربوط به کاهش نیروهای آمریکایی است که این تعهدات نیز دقیق هستند.

طالبان از مدت‌ها پیش خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала