پنجمین پرتاب ماهواره «استارلینک» فردا انجام می‌شود

© AFP 2023 / SPACEXپنجمین پرتاب ماهواره «استارلینک» فردا انجام می‌شود
پنجمین پرتاب ماهواره «استارلینک» فردا انجام می‌شود  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که پرتاب راکت فالکون 9 با 60 ماهواره «استارلینک» را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت اسپیس‌ایکس در صفحه توییتر اش نگاشته است که این شرکت پرتاب راکت فالکون 9 با 60 ماهواره استارلینک را به تعویق انداخته است.

طبق گفته‌های این شرکت پرتاب پنجمین ماهواره استارلینک از روز دوشنبه 17 فبروری برنامه‌ریزی شده است.

اسپیس‌ایکس می‌گوید کارکنان در تلاش هستند تا یک جزء دریچه مرحله دوم را با دقت بیشتری پیش از پرتاب بررسی کنند.

پیش از این، در اواخر ماه جنوری سال روان، شرکت اسپیس ایکس همچنان به دلیل شرایط بد جوی پرتاب ماهواره استارلینک را به‌تعویق انداخته بود.

اگر این پرتاب مطابق با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده پیش رود، این پنجمین پرتاب ماهواره‌های استارلینک خواهد بود و با انجام پرتاب فردا روز دوشنبه 17 فبروری، اسپیس‌ایکس یک گام به هدف خود که پرتاب 1500 ماهواره استارلینک به مدار تا آخر سال جاری میلادی است، نزدیک‌تر خواهد شد.

ماهواره‌های استارلینک بخشی از برنامه شرکت اسپیس‌ایکس برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند. این طرح در اوایل سال 2015 میلادی با درخواست ایلان ماسک مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال 2017 میلادی برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند.

پرتاب استارلینک در حالی انجام می‌شود که گروهی از ستاره‌شناسان در نامه‌ای، خواستار توقف پروژه استارلینک و اقدام قانونی علیه آن شدند.

این ستاره‌شناسان خواستار اقدام قانونی برای توقف پرتاب بسیاری از ماهواره‌هایی شده‌اند که برای برقراری اینترنت با سرعت بالا در سراسر جهان طراحی می‌شوند. خواسته ستاره‌شناسان این است که پرتاب این ماهواره‌ها تا زمانی که تاثیر آنها بر آسمان شب قابل ارزیابی باشد، متوقف شود.

انجام چهار سری پرتاب قبلی استارلینک سبب شده که تاکنون 242 ماهواره استارلینک در مدار در حال گردش باشند.

ستاره‌شناسان هم معتقدند که این تعداد زیاد، آسمان شب را مسدود می‌کند و سبب می‌شود در مشاهدات علمی یک مانع ایجاد شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала