رئيس جمهور غنی از انجام توافق امریکا و طالبان در چند روز آینده خبر داد

© Photo / Twitter.com/ARG_AFG/رئيس جمهور غنی از انجام توافق امریکا و طالبان در چند روز آینده خبر داد
رئيس جمهور غنی از انجام توافق امریکا و طالبان در چند روز آینده خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهوری افغانستان پس از دیدارها با مقام‌های ایالات متحده امریکا در آلمان، از انجام توافق میان امریکا و طالبان در جریان چند روز آینده خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اشرف غنی، رئيس جمهوری اسلامی افغانستان که در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در گفتمانی سخن می‌زد، از تأیید معاملۀ ایالات متحده و طالبان خودداری کرد اما گفت که یک "اعلامیۀ مناسب" در یک هفته تا ده روز آینده نهایی می‌شود.

با این همه، رئیس جمهور غنی دربارۀ نیت طالبان برای صلح هنوز هم به دیده شک می‌نگرد: "اول ما باید این جنگ را متوقف کنیم. دو، برای متوقف کردن این جنگ باید یک راه حل سیاسی پیدا کنیم. بقیه، سطح پیچیده‌گی و عدم اطمینان است".

دیدار رئيس جمهور غنی با اعضای پارلمان امریکا - اسپوتنیک افغانستان
دیدار و گفتگوی رئيس جمهور غنی با اعضای پارلمان امریکا در مونیخ

رئیس جمهور غنی هنوز هم تأکید می‌ورزد که تعهد طالبان برای صلح باید آزمایش شود: "آزمایش مهم، این خواهد بود که آیا آنان یا طالبان انتخابات را همچمون یک راهکار مهم برای مراجعه به مردم افغانستان خواهند پذیرفت؟ یا هنوز هم آنان دیدگاه فتح را خواهند داشت؟".

رئیس جمهور غنی، روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ به آلمان رفت. آقای غنی را در این نشست، حمدالله محب، مشاور امنیت املی او، هارون چخانسوری، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، امرالله صالح، معاون نخست دستۀ انتخاباتی آقای غنی و شماری دیگر از مقام‌های حکومت همراهی می‌کنند.

آقای غنی در حاشیۀ این نشست، با وزیرخارجه و دفاع ایالات متحده و نیز زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان دیدارهایی داشته‌است.

پیش از این گزارش شده بود که رئیس جمهور غنی در دیدار با رئيس و اعضای مجلس نمایندگان امریکا گفته است که "طالبان هنوز هم در قاچاق مواد مخدر، دخیل می باشند."

او دربارۀ گفته های اخیرش نیز گفته است که هنوز "ما شاهد تغییر چشمگیر و اقدامات عملی از سوی پاکستان دربارۀ مبارزه با تروریزم نبوده ایم و پناهگاه های طالبان هنوز هم یک معضل است که باید به آن پرداخته شود."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала