درجه حرارت در انترکتیدا تا 20 درجه بالا رفته و ریکارد قبلی را شکستاند

© REUTERS / Pauline Askinدرجه حرارت در انترکتیدا تا 20 درجه بالا رفته و ریکارد قبلی را شکستاند
درجه حرارت در انترکتیدا تا 20 درجه بالا رفته و ریکارد قبلی را شکستاند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر این رقم تائید شود، این به ریکارد مطلق درجه حرارت در قاره یخ مبدل خواهد گشت.

اندریو فریدمن (Andrew Freedman) در مطلب منتشره در نشریه The Washington Post (امریکا) می نویسد، در تاریخ 9 فبروری، ایستگاه تحقیقاتی در جزیره سیمور در نزدیکی شبه جزیره قطب جنوب درجه حرارت 20.75 درجه سانتیگراد را ثبت کرد. این را مارکیو روچا فرانسیلینا ((Márcio Rocha Francelino، استاد پوهنتون فدرال ویكوزا در برازیل گزارش داده است.

قشر اوزون بالای زمین - اسپوتنیک افغانستان
سوراخ اوزون بالای انترکتیدا مقیاس بی سابقه کسب نموده است

درجه حرارت 20.75 درجه در مقایسه با دمای 19.8 درجه سانتیگراد افزایش قابل توجهی دارد که در تاریخ 6 فبروری توسط پایگاه تحقیقاتی Esperanza ثبت شده بود. سازمان هواشناسی جهانی در حال حاضر در حال آزمایش این شاخص ها است تا مشخص کند که آیا آنها واقعاً رکارد درجه حرارت بلند ثبت شده در قطب جنوب را نشان می دهند یا خیر.

این معلومات جدید توسط یک ایستگاه تحقیقاتی که به مدت 12 سال در آنجا فعالیت می کند، بدست آمده و در درجه اول برای نظارت بر تغییرات در یخبندان های دایمی استفاده می شود. به گفته Francelino، سنسور درجه حرارت در یک منطقه باز و مسطح قرار دارد، جایی که هیچ ناهمواری و موانعی وجود ندارد.

در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت

رندی سرونی (Randy Cerveny)، هواشناس پوهنتون دولتی اریزونا که آزمایش چنین شاخص هایی را برای سازمان هواشناسی جهانی انجام می دهد، پیش از دریافت معلومات راجع به این درجه حرارت که در ایستگاه اسفرانزا ثبت شده، "قابل قبول" می نامد. روز پنجشنبه، 13 فبروری، وی گفت که این سازمان در حال بررسی پیام های جدید است، اما خواستار برخورد محتاطانه نسبت به این درجات بلند شد.

به گفته وی، لازم است قبل از اینکه درجه حرارت 20.75 درجه به مثابه رکارد درجه حرارت بالا در سردترین قاره کره زمین ثبت شود، به سؤالات زیادی باید پاسخ داده شود. وی در ایمیل خود نوشت: "ما معلومات این ایستگاه را ارزیابی خواهیم کرد (چه مدت کار می کند، معلومات چقدر دقیق منتقل شده، از چه ابزاری برای اندازه گیری استفاده می شوند و غیره)". "همه این تفاوت های ظریف از اهمیت زیادی برای تأیید صحت مشاهدات برخوردار است."

به گفته Francelino ، ایستگاهی که این رکورد دما را ثبت نموده، یکی از 26 ایستگاه تحقیقاتی است که هم اکنون در قطب جنوب فعالیت می کند.

درجه حرارت غیر منتظره بالا در قطب جنوب برای اولین بار توسط روزنامه گاردین (The Guardian) گزارش داده شد که آن را به عنوان یک رکارد جدید توصیف کرد. اما جفرسون کاردیا سیمیس (Jefferson Cardia Simões)، متخصص یخچال ها در پوهنتون فدرالی ریو-گراند-دو-سول و معاون رئیس کمیته تحقیقات قطب جنوب، معتقد نیست که این معلومات دستگاه ها با مطالبات سازمان هواشناسی جهانی مطابقت داشته باشد که برای ثبت رسمی ریکارد درجه حرارت لازم است.

روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد

شبه جزیره قطب جنوب یکی از مکان هایی در جهان است که گرم شدن به سریعترین سرعت در آن صورت می گیرد. بیشتر یخچالهای طبیعی این منطقه خیلی سریع ذوب می شوند. براساس یک تحقیق در سال 2018، تخریب یخچال شیلف در شبه جزیره قطب جنوب و تسریع حرکت یخچال های طبیعی در بحر منجر به تسریع روند کاهش پوشش یخچالی در این منطقه شده: از سال 1992 تا 2017، همه ساله به اندازه 25 میلیارد تن کاهش می یابد.

در این منطقه، ذوب شدن ناگهانی دو یخچال شیلف ثبت شده - یخچال لارسن در سال 2002 و یخچال ویلکینز در سال 2008. گرم شدن سریع در این منطقه دانشمندان را مجبور کرده که از نزدیک آنچه که اتفاق می افتد، زیر نظر داشته باشند، زیرا روند کاهش سطح یخ اکنون تقریباً تمام قاره را در بر می گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала