ناتو از حمله ترکیه در سوریه حمایت نمی کند

© REUTERS / Kacper Pempelناتو
ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع دیپلماتیک ناتو: در صورت اقدام نظامی انقره درشمال سوریه (ادلب)، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هیچ طرحی برای حمایت نظامی از ترکیه ندارد.

به گزارش اسپوتنیک این منبع دیپلماتیک اظهار داشته است که کشورهای ناتو، کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب در ماه فبروری را در چوکات ماده 5 اساسنامه این سازمان نمی‌بینند. به گفته وی، ناتو بحث کمک و حمایت نظامی از ترکیه در آستانه آغاز اقدام نظامی ترکیه در شمالی سوریه را مورد بررسی قرار نخواهد داد.

ورود اردوی ترکیه به شهر تل ابیض سوریه - اسپوتنیک افغانستان
ناتو به عملیات 'متناسب' ترکیه در سوریه حساب می کند

این مقام دیپلماتیک افزود: کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب یک تراژدی است اما در جریان اقدام نظامی یکجانبه در خاک یک کشور خارجی رخ داده است که مشمول بند 5 پیمان آتلانتیک نمی‌شود.

بند 5 اساسنامه ناتو مربوط حمایت نظامی سایر اعضای این پیمان از کشورهای عضو در صورت حمله نظامی از طرف یک نیروی خارجی به خاک آن کشور است.

وی اضافه کرد که واقعیت همانطور که خود ترکیه می‌داند مشخص است و به همین دلیل است که انقره هیچ تلاشی برای مشورت با ناتو در این نکرده است.

وی با اشاره به پیشروی نیروهای اردوی سوریه در ادلب که نظامیان ترکیه به منظور حفاظت از مناطق کاهش تنش در آنجا مستقر هستند، متذکر شد که کشورهای ناتو از ترکیه حمایت سیاسی می‌کنند اما هیچ برنامه‌ای برای حمایت نظامی از این کشور در دستور کار قرار ندارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که اردوی سوریه باید حملات خود در منطقه کاهش تنش در ادلب را متوقف کند. اردوغان تهدید کرده است که در صورت ادامه عملیات قوای سوریه در این منطقه با پاسخ نظامی انقره مواجه خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала