عطا محمد نور خواستار هرچه زودتر برگزاری نشست بین‌الافغانی شد

© REUTERS / Maxim Shemetovنور: شماری از اشتراک کنندگان جرگه مشورتی صلح از من اجازه گرفته‌اند
نور: شماری از اشتراک کنندگان جرگه مشورتی صلح از من اجازه گرفته‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی می‌گوید، از آنجایی که توافق میان آمریکا و طالبان در حال شکل‌گیری است، باید هرچه زودتر اجماع سیاسی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ایجاد شود.

به گزارش اسپوتنیک؛ به نقل از رسانه های خبری کابل، عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی با نشر پیام تصویری ابراز امیدواری کرده که با امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، یخ‌ها، چالش‌ها و موانع از سر راه مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود.

او گفته است:"آنچه که مهم است بعد از تفاهمنامه بین طالبان و آمریکا، اجماع ملی و اجماع سیاسی و توحید نظر (به منظور آغاز مذاکرات بین‌الافغانی) است، داشتن یک اجندای مشخص و آمادگی‌ها برای مذاکره توسط سیاسیون که چه چیز مطرح شود، بدون آنکه به چالش و موانعی برخورد کنند".

عطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نشست بین‌الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عطامحمد نور: با سخنرانی از پشت تربیون ها هرگز به صلح نخواهیم رسید

آقای نور تاکید کرده:"ما منحیث افراد یک جامعه و مردمی که سرنوشت مشترک داریم، به جنگ نقطه پایان بدهیم، خون ریزی‌ها ختم شود و به توافقی برسیم یعنی اجماع، توافق نظر، توحید نظر، ترتیب تیم مذاکره کننده چی مذاکره کننده در بخش سیاست و چی تیم تخنیکی و همچنان یک مجموعی در بخش رهبری و پالیسی ساز، نیاز است که بعد از تفاهم بین امریکا و طالبان روی دست داشته باشیم."

به گفته او، آتش‌بس می‌تواند که خیلی ممد واقع شود برای حسن تفاهم و رسیدن به یک توافق و بالاخره برای ختم جنگ، دیالوگ بین‌الافغانی زمینه را فراهم می‌سازد.

او افزوده که مردم افغانستان درک می‌کنند که فرزندان‌شان را هر روز قربانی می‌دهند، بدون شک که آتش‌بس و کاهش خشونت و همچنان داشتن برنامه‌های مشخص برای رسیدن به یک توافق کلی و ختم جنگ نیاز است که ما شرایطی را هرچند که ما پیش شرطی را برای آغاز مذاکره نداشته باشیم اما شرایطی را برای آوردن صلح داشته باشیم.

آقای نور همچنین افزوده، تفکیک قوای سه گانه، حفظ اصل نظام جمهوریت، آزادی‌ بیان، حقوق شهروندی و موارد زیادی است که به عنوان ارزش‌ها حفظ بکنیم، البته حقوق بشر، حقوق اطفال، حقوق زن، آزادی بیان، تفکیک قوا، عدالت سیاسی، عدالت اجتماعی و اصل حفظ نظام جمهوریت این‌ها همه‌شان مواردی اند که به عنوان خط سرخ باید حفظ شوند.

به گفته او، آزادی و استقلالیت قوای سه گانه و همچنان آزادی و استقلالیت سارنوالی، همچنان قوای مسلح افغانستان منحیث یک اصل برای هر دو جانب مطرح باشد چون قوای مسلح مربوط به همه مردم افغانستان است.

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان با اشاره به طرح صلح پیشنهادی خودش گفته که از این طرح افراد خردمند، نخبه ، اندیشمند، سیاستمداران و جامعه مدنی استفاده خوب ببرند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала