واکنش کرزی به اعلام نتایج انتخابات

© Sputnik / P. Mamaghani واکنش کرزی به اعلام نتایج انتخابات
واکنش کرزی به اعلام نتایج انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که پروسهٔ که تحت نام انتخابات بر مردم تحمیل گردید یک پروسه غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش ‌های مردم‌ سالاری قرار داشت.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلام افغانستان در واکنش به نتایج انتخابات، گفت: "برگزاری انتخابات در شرایطی که زمینه دایر شدن شفاف و عادلانه آن در کشور مساعد نباشد موجب بحران و افتراق گردیده، و افغانستان را تضعیف نموده و پروسه صلح را مختل میسازد. بنابراین تأکید داشتم که همه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور متحداً به امر صلح و تحقق آن به مثابه اساسی ترین امر ملی، با تمام نیرو بذل مساعی نمایند."

نبیل: امیدواریم‌ که در تاریخ غنی یا عبدالله به نام قصاب دموکراسی افغانستان نام نگیرند - اسپوتنیک افغانستان
نبیل: امیدواریم‌ که در تاریخ غنی یا عبدالله به نام قصاب دموکراسی افغانستان نام نگیرند

آقای کرزی همچنان گفت: "پروسهٔ که تحت نام انتخابات بر مردم ما تحمیل گردید یک پروسه غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش ‌های مردم‌ سالاری قرار داشت که عدم اشتراک مردم در آن بیانگر این واقعیت است. این پروسه همچنان بیشتر منعکس کننده اهداف خارجی در افغانستان میباشد که میخواهند با تضعیف حاکمیت ملی و ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان، برنامه های خود را تطبیق کنند. با در نظرداشت اوضاع کلی کشور و بخصوص آن چه که در پنج ماه اخیر در رابطه با این پروسه و اعلام نتایج آن بوقوع پیوست، بسیار طبیعی است که نتایج اعلام شده مورد پذیرش قرار نگیرند."
رئیس جمهور پیشین افزود: "ما مردم افغانستان در اوضاع کنونی بیش از هر زمان دیگر به وحدت و هم‌ سویی نیاز داریم تا همه با هم با ملی ساختن پروسه صلح شاهد تأمین هر چه زودتر صلح و امنیت سرتاسری و پایدار در کشور باشیم تا در فضای صلح و آزادی به پای صندوق های رای رفته سرنوشت خود را به دست خودمان رقم بزنیم."
یادآوری می‌کنیم که حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات گفت که از مجموع 1823948 رای، اشرف غنی با بدست آوردن 923592 رای که معادل 50.64 درصد می‌شود برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری است. بربنیاد گفته‌های خانم نورستانی، عبدالله عبدلله ۷۲۰۸۴۱ رای معادل 39.52 درصد را بدست آروده و حکمتیار 7241 رای معادل 30.85درصد را بدست آورده اند.
اما ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی از سوی کمیسیون انتخابات، داکتر عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی در جمع از هواداران و اعضای ارشد این ستاد انتخاباتی در قصر سپیدار اعلام کرد که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала