خروج آمریکا از افغانستان آیا تکرار یک داستان نیست؟

CC BY 2.0 / The US Army / خروج آمریکا از افغانستان آیا تکرار یک داستان نیست؟
خروج آمریکا از افغانستان آیا تکرار یک داستان نیست؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در صد سال اخیر همگام با تحولات سیاسی، ارتش افغانستان نیز دگرگونی‌های اساسی را تجربه کرده است. گاه قدرتمند و متکی به خود و گاهی نیز تنها تکیه‌گاه دولت و مردم افغانستان بوده است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت که افغانستان آماده کاهش حضور نظامیان خارجی است.وی بیان داشت: 95 درصد عملیات های نظامی توسط ارتش افغانستان انجام می‌شود و افغانستان آماده کاهش حضور نظامی آمریکا است. 

در شرایط کنونی آیا افغانستان آمادگی های لازم برای خروج نظامیان آمریکایی را دارد؟ آیا نیروهای نظامی افغان از توانایی و قدرت دفاعی در برابر طالبان و داعش برخوردار هستند؟ آیا داستان گذشته «سرنوشت سال های قبل از 2001» در افغانستان تکرار نخواهد شد؟

عبدالشکور واقف حکیمی، کارشناس سیاسی افغانستان و نماینده ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان، در صحبت با اسپوتنیک در این خصوص گفت:

به باور من ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان با آنکه از توانایی های عملیاتی و فیزیکی خوبی برخوردار هستند، اما از نظر تجهیزات و تکنولوژی، نیروهای افغانستان تا هنوز نیازمند کمک های خارجی، به ویژه کمک های ایالات متحده آمریکا هستند.

«باید گفت که از نگاه پرسنل، ارتش افغانستان هیچگاه (نه در گذشته و نه اکنون) وابسته به نیرو های خارجی نبوده. بنابراین ما در افغانستان معتقد هستیم که اگر ایالات متحده آمریکا به حمایت های مالی و تسلیحاتی خود به ارتش افغانستان ادامه دهد، در این صورت نیروهای افغانستان نیز می توانند به مراتب بهتر از نیروهای خارجی در برابر هرگونه تهدید عمل کنند».  

کارشناس می‌گوید: در گفته های رئیس جمهور غنی که (95 در صد) عملیات های نظامی علیه مخالفان توسط ارتش افغانستان اجرا می‌شوند، تردیدی وجود ندارد. از جانبی دیگر،خروج امریکا از افغانستان به تامین ثبات در افغانستان و روابط افغانستان با کشور های همسایه در ارتباط است. وی در ادامه گفت:

«مهمترین مسئله موثر در وضعیت سیاسی افغانستان؛ چگونگی گفتگوهای صلح با طالبان است. اگر مذاکرات با این گروه نتایج مطلوب در قبال داشته، و اگر طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان و پایان دادن به خشونت‌ها شوند، آن وقت ما نیازی به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در کشور نخواهیم داشت».

در همین حال، دکتر محمد جواد صالحی کارشناس دیگر مسائل سیاسی افغانستان ضمن تأیید اظهارات آقای غنی در خصوص توانمندی ارتش افغانستان گفت:

بحث خروج آمریکایی‌ها از افغانستان خروج کامل نیست، مسئله اصلی  این ‎‌است که حدود نیمی از این نیروها در افغانستان باقی می‌مانند. تجربه در عراق نشان داد که آمریکا با وجود خروج از آن کشور زمانی که القاعده در آنجا مجددا قدرت گرفت، دوباره مجبور شد که نیروهای خود را به عراق اعزام کند. اکنون احتمال دارد آمریکا معتقد شده که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود و اوضاع افغانستان را دوباره به سرنوشت گذشته "سال های قبل از 2001" بازگردانند. آقای صالحی افزود:

«گرچه آمریکا در افغانستان قربانی های زیادی را متقبل شده و مصارف هنگفتی را نیز پرداخت کرده است، ولی  اوضاع کنونی کشور ما، آمریکاییها را متقاعد نموده که رها کردن کامل افغانستان؛ به سود منافع ملی آمریکا نیست. احتمال دارد پس از خروج کامل ایالات متحده از افغانستان، بدون توافق صلح با طالبان ، این گروه حملات بیشتری را علیه ایالات متحده سازمان‌دهی کنند یا عناصر بیرونی را برای حمله برانگیزند. در آن صورت ماهیت و ابعاد دقیق تهدید پس از خروج نامعلوم است».

در مورد توانایی نیرو های امنیتی - دفاعی افغانستان  کارشناس می‌گوید: از آغاز حکومت وحدت ملی تا کنون توانایی های ارتش افغانستان واقعا افزایش یافته و امروز این نیروها قادر هستند بسیاری از عملیات های نظامی را به‌طور مستقل انجام دهند.

شایان ذکر است که پیشکش نمودن مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برای دونالد ترامپ؛ یک جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد که رئیس جمهور به نفع خود در انتخابات آمریکا از آن سود می‌برد. او می‌خواهد به مردم کشور خود نشان دهد که فقط وی توانست جنگی را که بیشتر از 18 سال برای آمریکا به طول انجامید خاتمه بخشد.  

مقامات دولت آمریکا اخیرا خبر دادند که رئیس جمهور این کشور موافقت اولیه خود را برای انعقاد توافقنامه با طالبان اعلام کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала