رئيس جمهور افغانستان برای امضاء توافقنامه صلح با طالبان آمادگی می‌گیرد

© Photo / ارگرئيس جمهور غنی در دیدار با والیان
رئيس جمهور غنی در دیدار با والیان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخیرا رئيس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در کابل دیدار کرد و درمورد مسایل کاهش خشونت بحث و گفتگو نمود.

با آنکه به باور کارشناسان و دولتمردان داخلی و خارجی، افغانستان بیش از هر وقت دیگر، به صلح نزدیک‌تر است، تاثیر اعلام نتایج انتخابات می‌تواند بر روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی، چه بوده می‌تواند؟

نتایجی که نه تنها برای طرف‌های انتخابات قابل قبول نیست بلکه طالبان نیز مخالفت شان با اعلام چنین نتایج را ابراز نمودند.

شماری از آگاهان به این باور اند که طرفین درگیر در افغانستان (حکومت و طالبان) باید از فرصت پیش‌آمده استفاده لازم نموده و مذاکرات صلح را آغاز نمایند.

طالبان: انتخاب اشرف غنی در تضاد با روند صلح است - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: انتخاب اشرف غنی در تضاد با روند صلح است

گل احمد اعظمی، عضو مجلس سنای افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان ابراز امیدواری نمود تا حکومت افغانستان و سیاسیون رقابت‌های منفی شان را کنار گذاشته، و موضوع سرنوشت ساز و حیاتی که مذاکرات صلح است، را پیگیری کنند.

این عضو مجلس سنای کشور گفت:

«حکومت افغانستان باید با مخالفین که طالبان اند، بنشیند و بعد از اینکه مشکلات امریکایی‌ها و طالبان حل و فصل شد، باید یک راه حل اساسی برای افغانستان که همانا ختم جنگ است، سنجیده شود».

آقای اعظمی در رابطه به تاثیر اعلام نتایج انتخابات بر روند صلح گفت: «طبعا روی نتایج انتخابات اگر اجماع ملی وجود نداشته باشد و رقابت‌های منفی داخل باشد، تاثیر منفی دارد و هیچ‌وقت دیگر شرایط برای تحقق صلح و ختم جنگ به این اندازه مساعد نبوده مثلی که امروز است».

وی در رابطه به اینکه آیا طالبان در وضعیت فعلی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری حاضر به امضای توافقنامه صلح خواهند شد یا خیر، گفت:

«در داخل کشور مشکلات زیاد است، اجماع ملی وجود ندارد، جنجال‌های داخلی است، توقع مردم افغانستان از طالبان نیز همین است که جنگ راه حل نیست، جنگ باید ختم شود و مذاکرات شروع شود و این مذاکرات بین‌الافغانی فقط با ضمانت جهانی و نظارت بین‌المللی، می‌تواند ما را به هدف برساند».

از جانب دیگر، شماری از کارشناسان به این باور اند که اعلام نتایج انتخابات و مشخص‌شدن رئيس جمهور کشور برای آغاز روند صلح و مذکرات بین‌الافغانی یک امر ضروری بود.

عبدالرشید آرین، کارشناس مسایل سیاسی درمورد چگونگی مخالفت گروه طالبان با اعلام نتایج انتخابات به آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان گفت: «طالبان نه تنها امروز، بلکه ۱۸ سال می‌شود که این حکومت را قبول ندارند، لهذا رد و یا قبول آنها، نظر موافق و یا مخالف آنها، هیچ مفهوم ندارد، زیرا آنها در دشمنی و در جنگ با حکومت قرار دارند».

آقای آرین با اشاره به این اعلام نتایج انتخابات برای روند صلح حتمی و ضروری بود، گفت:

«صلح بین دو جانب جنگ مطرح است که یک جانب حکومت است و جانب دیگر طالبان، لذا تا وقتی بین این دو جانب مذاکرات صورت نگیرد و به یک توافق نرسند، اصلا مذاکرات معنی و مفهوم ندارد و صلح آمده نمی‌تواند. بدین ترتیب لازم بود تا انتخابات برگزار می‌شد، نتایج اعلام می‌شد، تا اینکه طرف مقابل مذاکرات با طالبان معلوم شود».

وی درمورد اینکه آیا احتمال این وجود ندارد که طالبان پس از اعلام نتایج انتخابات، به میز مذاکره و امضای توافقنامه صلح حاضر نشوند، گفت: «مذاکرات بین امریکایی‌ها و طالبان جریان داشت، آنها موضوع را نهایی کرده اند و به توافق رسیده اند و وقت امضای این توافقنامه را نیز تعیین کرده اند، و اعلام نتایج انتخابات و بوجود آمدن یک مقام با صلاحیت در جانب حکومت، این برای موفقیت مذاکرات دوحه، برای عملی‌شدن آن و برای پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی کمک می‌کند و مُمد واقع می‌شود».

به گفته آقای آرین،

«حالا اگر طالبان از مذاکرات سر باز می‌زنند، معنی اش اینست که آنها به صلح حاضر نیستند و کسی که به صلح حاضر نشد، تمام عواقب و مسوولیت جنگ به دوش آنهاست».
عبدالله عبدالله: ما یک حکومت همه گیر تشکیل می دهیم  - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله: ما یک حکومت همه گیر تشکیل می دهیم + ویدیو

نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، شام روز شنبه (۲۹ دلو) اعلام شد. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رئیس‌جمهوری غنی را برندۀ این انتخابات اعلام کرد.

ساعاتی پس از اعلام این نتیجه، عبدالله عبدالله، رقیب آقای غنی در این انتخابات، نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نپذیرفت و در جمع شماری از هوارادانش گفت خودش حکومت "همه‌شمول" را اعلام خواهد کرد.

پیش از این مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه هند پیروزی رئيس جمهور غنی را تبریک گفته از ادامه همکاری با دولت افغانستان خبر داده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала