اینترنت در ترکمنستان: بها، دسترسی و محدودیت ها

© AP Photo / Alexander Vershininاینترنت در ترکمنستان: بها، دسترسی و محدودیت ها
اینترنت در ترکمنستان: بها، دسترسی و محدودیت ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکمنستان یکی از بسته ترین کشورها، نه به اندازه کوریای شمالی، بلکه نزدیک به آن در جهان است. یک تفاوت مهم در اینترنت عمومی است که یک شهروند کشور بدون هیچ مشکلی خاص می تواند به آن وصل شود. این مقاله در مورد وضعیت صنعت اینترنت در کشور، در مورد دسترسی به شبکه، هزینه اتصال و محدودیت های اعمال شده از سوی مسوولان معلومات می دهد.

چه وقت اینترنت در ترکمنستان بوجود آمد؟

در زمان صفر مراد نیازوف، اینترنت وضعیت عجیب و غریب داشت. در آن زمان چندین نقطه اتصال به شبکه جهانی در کشور کار می کرد، اما فقط مقامات عالی رتبه و مقامات امنیتی و به ندرت کاربران غیرنظامی به آن دسترسی داشتند. چندین ارائه دهنده اینترنتی متوسط ​​وجود داشت. در اوایل دهه 2000 برخی از شرکت ها تعطیل شدند و برخی از آنها ادغام شدند. در نتیجه سرویس انحصاری دولتی خدمات «Turkmentelekom» بوجود آمد. برعلاوه شرکت های کوچک نیز وجود دارند، اما در واقع همه آنها به مجموعه شرکت «Turkmentelecom» وابسته هستند و کاملاً تابع آن می باشند.

بازدید رئیس جمهور ترکمنستان از کابل - اسپوتنیک افغانستان
ابراز آمادگی مجدد ترکمنستان برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان

پس از روی کار آمدن رئیس جمهور بردی محمیدوف، کافه های اینترنتی در ترکمنستان بوجود آمدند و زیرساخت های شبکه توسعه یافتند. اولین کافی نت های مدرن در سال 2007 ایجاد شد. در ترکمنستان شبکه موبایل سلولی نسل سوم و چهارم وجود دارد. هر ساکن کشور می تواند به آن و به اینترنت وصل شود. فقط کافی است که یک سیم کارت بخرید و آن را در دستگاه خود جابجا کنید.

قیمت اینترنت چقدر است و چه چیزها برای اتصال لازم است؟

همه چیز، مانند بسیاری کشورها است - به ارائه دهنده باید درخواست داد. طی دو روز، مشترک جدیدی وصل می شود. از نقطه نظر قیمت گذاری، همه چیز تا حدودی بدتر است. به گفته کارشناسان بانک جهانی، اینترنت در ترکمنستان نسبت به همه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق گرانتر است. در اینجا یک گیگا بایت 3.5 برابر بیشتر از فدراسیون روسیه است. هزینه اتصال از 2500 تا 6200 روبل در هر ماه است. برای مقایسه، در موسسات دولتی پایتخت، دستمزدها در حدود 18113 روبل (1000 منات) است، در حالی که نمایندگان سایر حرفه ها، به ویژه در مناطق، دستمزد قابل توجهی پایین تر دارند.

همانطور که گفته شد گزینه دیگری برای اتصال به اینترنت ارتباطات سیار، شبکه های 4G است. بعد از اینکه زیرساخت های 4G  به تازگی ظاهر شد، حتی در حومه شهر سرعت به 70 مگابیت در ثانیه نیز رسید. اکنون، وقتی تعداد مشترکان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، سرعت 10 برابر کاهش یافته است - تا 7 مگابیت در ثانیه در شهر. و 3G، حتی  به 500 Kbps نیز نمی رسد.

طبق معلومات آژانس امریکایی «Akamai Technologies »، فقط 20% به اینترنت در این کشور  دسترسی دارند. یکی از ارائه دهندگان در پایتخت ترکمنستان تنها 15000 کاربر دارد، با وجود اینکه جمعیت این شهر از یک میلیون نفر بیشتر است.

​​سرعت متوسط اینترنت برای کاربران در کشور زیر 0.5 مگابیت در ثانیه است.

شبکه موبایل انکشاف خوب یافته و اکثریت محلات مسکونی را می پوشاند.

آیا همه خدمات در دسترس هستند یا آنها مسدود شده اند؟

در ترکمنستان، بسیاری از سایت ها و خدمات شناخته شده مسدود شده اند، از جمله یوتیوب، فیس بوک، توییتر، Vkontakte ،LiveJournal ،Lenta.ru.  و همچنین پیام رسان های WhatsApp ، Wechat ،Viber  قابل دسترسی نیستند. در سایر موارد سایت هایی که انتقادات از حکومت را منتشر میکنند، مسدود شده اند. اما معلوم نیست که چرا وب سایت MTS ترکمنستان، مجله زنان Women.ru ، برخی سایت های آشپزی و غیره مسدود شده اند.

در اکتوبر سال 2019، دسترسی به ابر Google بسته شد، به طوری که کاربران دسترسی به خدمات این شرکت مانند Google Drive ، Google Docs و دیگران را از دست دادند. به احتمال زیاد، مشکل اینجاست که در این سرویس در تابستان آینه ای از سایت اپوزیسیون جابجا شده بود.

در جنوری گذشته، حکومت حتی فراتر از این رفت و دسترسی به فروشگاه Google Play  را مسدود کرد.

... ساکنان ترکمنستان دسترسی به فروشگاه Google Play را از دست دادند، چون کاربران برنامه هایی را فعال می کنند که امکان عبور از محدودیت را دارند.

همه این اقدامات فقط محبوبیت فن آوری های عبور از محدودیت را افزایش داده است. در همین مدت، تعداد نمایش معلومات جستجوی مربوط به VPN در ترکمنستان 577% افزایش یافته است.

در آینده، مقامات ترکمنستان قول بهبود وضعیت زیرساخت های شبکه، افزایش سرعت اتصال و گسترش سطح پوشش G3 و G4 را می دهند. اما دقیقاً مشخص نیست که این چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و در آینده با محدودیت ها چه خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала