روسیه بر امریکا در بازی نفت در شرق نزدیک پیروز میشود

© Depositphotos.com / Mic1805روسیه بر امریکا در بازی نفت در شرق نزدیک پیروز میشود
روسیه بر امریکا در بازی نفت در شرق نزدیک پیروز میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نویسنده مقاله با استناد به منابع ناشناس، اما بسیار آگاه عراقی، راجع به برنامه های روسیه درباره برقراری کنترول بر عراق و نفت آن معلومات میدهد. به نظر می رسد که عراق منتظر "اشغال کامل از جانب روسیه" است و مقدار نفت و گاز موجود در آن دو برابر برآوردهای رسمی است.

سایمن واتکینس (Simon Watkins) در مطلب منتشره در نشریه OilPrice (امریکا) می نویسد، روسیه به طور سنتی تمام تلاش خود را برای پنهان کردن یا پوشیدن برنامه های استراتژیک خود انجام می دهد، اما به طور واضح احساس می کند که در شرق نزدیک به اندازه کافی قدرتمند و تاثیرگذار است که می تواند حقوق خود را در این منطقه مطالبه کند. او فقط از رقابت با عربستان سعودی خودداری می کند و آن هم فقط حالا. روسیه ادعا می کند که در آینده نزدیک، شرکت های روسی تا 20 میلیارد دالر در پروژه های نفتی در عراق سرمایه گذاری خواهند کرد. یک منبع بانفوذ نزدیک به وزارت نفت عراق هفته گذشته گفت:« بعد از آن كه [رئیس جمهور امریكا] دونالد ترامپ سیاست خارجی جدید امریكا را اریه كرد و اظهار داشت كه امریكا در منازعات خارجی شركت نخواهد كرد، مگر آنكه مستقیماً بر منافع امریكا تأثیر بگذارد [این در اكتوبر سال 2019 بود]، و پس از آن، نیروهای نظامی را از سوریه بیرون کشید و از پشتیبانی از کردها خودداری کرد، روسیه و چین احساس کردند که می توانند برنامه های خود را برای شامل ساختن عراق در ساحه نفوذ جیوپولیتیکی خود تحقق بخشند. آنها می دانند اگر به منافع عربستان سعودی، امارات و کویت تجاوز نکنند، اگر به نیروهای امریکایی حمله نکنند، تقریباً هر کاری می توانند انجام دهند. به همین دلیل این اعلامیه روسیه هفته گذشته شنیده شد».

دعوت عراق از شرکت‌های خارجی برای اکتشاف نفت - اسپوتنیک افغانستان
دعوت عراق از شرکت‌های خارجی برای اکتشاف نفت

در این اعلامیه «زاروبژنفت»، «تاتنفت» و «روسنفتگاز» كه علاقمند مشاركت در برخی از پروژه های بسیار خاص، اما نامگذاری نشده هستند، و همچنین شركت هایی كه در این كشور فعال هستند ( «لوک اویل»، «باشنفت»، «گازپروم نفت») ذکر شده اند. پیش از این، روسیه، به روش معمول خود، مخفیانه عمل میكرد و حضور خود را در عراق افزایش می داد. منبع عراقی گفت: "این استعمار رو به افزایش که با یک قرارداد نسبتاً کوچک که یک شرکت ناشناخته روسی برنده می شود، شروع می شود. سپس، تمام شرکت های جدید روسی در همان مکان، با دریافت قراردادهایی از این شرکت پیمانکار، ظاهر می شوند و بعداً آژانس امنیتی برای محافظت از پرسونل بوجود می آید، و ناگهان شما اشغال تمام عیار روسیه را مشاهده می کنید و شاهد آن خواهید بود که روسیه چگونه بخشی از زیرساختهای کلیدی نفت و گاز شما را اشغال میکند".

جوایز نفت و گاز برای روس ها در عراق البته بسیار زیاد است، اما بسیاری از تحلیلگران صنعت نمی دانند که هنوز هم آنها را کم ارزیابی می کنند. براساس آمارهای رسمی، ذخایر طلای سیاه عراق در حدود 149 میلیارد بیرل است (18% کل ذخایر در شرق نزدیک و 9% کل جهان). عراق از نظر میزان صادرات پس از عربستان سعودی در مقام دوم در اوپک قرار دارد. و تمام این نفت به عراقی ها بسیار ارزان تمام می شود. هزینه تولید در عراق طبق برآوردهای آژانس بین المللی انرژی از دو تا سه دالر هر بیرل تشکیل می دهد، یعنی می تواند به خوبی با نفت عربستان رقابت کند. درمورد گاز، ارقام در اینجا اندکی چشمگیر است، اما به احتمال زیاد، بخش گاز عراق حتی بیشتر از نفت کمتر ارزیابی می شود. ذخایر این کشور 3.8 تریلیون مترمکعب (مقام دوازدهم در جهان) در حال حاضر با معادن عظیم نفتی در جنوب کشور ارتباط دارند. اما، علیرغم افزایش متناوب برآورد های ذخایر طی سالهای اخیر، بخش قابل توجهی از خاک عراق در مقایسه با سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اکتشاف نشده یا به حد کافی مورد بهره برداری قرار نه گرفته است.

Главный исполнительный директор ПАО НК Роснефть Игорь Сечин на ПМЭФ-2017 в Санкт-Петербурге - اسپوتنیک افغانستان
روس نفت به طور جدی مصمم است که در کردستان عراق کار کند

طبق معلومات آژانس بین المللی انرژی و سازمان زمین شناسی ایالات متحده که در سال 2000 ارزیابی های با اضافات و تجدید های بعدی انجام داده، حجم ذخایر استخراجی را در آن زمان حدود 232 میلیارد بیرل نفت و کاندنسات گاز تشکیل میداد. اما طبق گفته این آژانس، ممکن، این ارقام نیز کم نشان داده شده باشند.

منبع عراقی در هفته گذشته گفت: " روس ها طی سال های دراز خود کارهای اکتشافی در مورد نفت و گاز انجام می دادند و آنها معتقدند که ذخایر عراق دو برابر بیشتر از تخمین های رسمی است."

اما برای درک دلایلی که مسکو راجع به قصد خود درباره افزایش سرمایه گذاری خود در عراق دو برابر (یا حتی سه برابر) اعلام کرد، باید دانست که این منطقه برای روسیه که حضور نظامی چند جهته خود را در مرکز شرق نزدیک و منطقه مدیترانه با آبهای گرم آن گسترش داده، بسیار مهم است. منبع عراقی گفت: "روسیه خطر روبرو شدن کامل نظامی با ایالات متحده را برای دستیابی به بندر در بحیره سیاه (سواستوپل) که به بحیره مدیترانه راه دارد، هنگام پیوستن کریمیا در سال 2014 قبول کرد. روسیه آماده است، تا اقدامات گسترده ای را برای گسترش پایگاه در سوریه و تحکیم جایگاه در مسیرهای ترانزیتی و تأمیناتی که به سوریه منتهی می شوند و عراق به آن تعلق دارد، انجام دهد. در این زمینه، توسعه بلاک 17 در انبار و 20 میلیارد دالر سرمایه گذاری که مسکو هفته گذشته اعلام کرد، کاملاً منطقی به نظر می رسد. گذشته از این، روسیه قصد دارد "ستون فقرات" "دولت اسلامی" را بشکناند. این منطقه است، جای که دریای فرات از غرب به سمت سوریه و از شرق به سمت خلیج فارس جریان دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала