ارگ: زندانیان طالب پیش از آغاز گفتگوها رها نمی‌شوند

© Photo / ARG / ARGارگ: زندانیان طالب پیش از آغاز گفتگوها رها نمی‌شوند
ارگ: زندانیان طالب پیش از آغاز گفتگوها رها نمی‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای دفتر طالبان در قطر می‌گویند که روند آزاد سازی پنج‌هزار زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان و یک‌هزار زندانی از زندان‌های طالبان آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به خواسته‌های طالبان مبنی بر آزادی ندانیان پیش اعلام کرده است که روی رهایی زندانیان طالب در جریان گفت‌وگوها میان افغانان و رهایی این زندانیان پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان ممکن نیست و روی آن بحث خواهد شد.
صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری، افزود: «هنگامی‌که دولت افغانستان وارد مذاکره با گروۀ طالبان شود و تقاضای آنان رهایی زندانیان باشد، طبعأ روی آن بحث می‌شود و با درنظرداشت قوانین و منافع مردم ما و نیز بربنیاد اجماعی که قرار است به وجود بیاید این کار مربوط آن مرحله می‌شود.»
در عین حال سراج‌الدین حقانی، معاون گروۀ طالباناز پیشرفت‌های چشم‌گیر در این روند سخن می‌زند و می‌گوید که جنگ چهار دهه گذشته که هر روز از شهروندان افغانستان قربانی می‌گیرد باید پایان یابد. سراج‌الدین حقانی پیش از این، این روند را ناکام خوانده بود.

طالبان: تاخیر و بهانه‌جویی در گفتگوهای صلح، به پایان جنگ کمک نخواهد کرد  - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: تاخیر و بهانه‌جویی در گفتگوهای صلح، به پایان جنگ کمک نخواهد کرد

حقانی، در عین حال اطمینان می‌دهد که که افغانستان جدید به هیچ کشوری تهدید نخواهد بود. وی گفت: «در بیشتر از چهار دهه گذشته شهروندان افغانستان روزانه قربانی می‌شوند، تمام مردم در این جنگ نزدیکانشان را از دست داده‌اند و همه از جنگ چهار دهه خسته شده‌اند؛ من به این باور هستم که این کشتارها باید متوقف شوند.»
حاجی دین محمد، رهبر حزب اسلامی صلح و ترقی افغانستان درباره رهایی زندانیان طالب گفت: «قرار بود یک نشست دربارۀ رهایی زندانیان در ژینف برگزار شود اما به تعویق افتاد.»
اما ازسویی هم مولانا جلال‌الدین شینواری، مقام پیشین طالبان به این باور است که اگر روند آزادسازی زندانیان طالبان پیش از گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز نشود، این روند با بن بست‌هایی رو‌به‌رو خواهد شد: «اگر روند آزاد سازی زندانیان آغاز نشود و محور گفت‌وگوهای بین الافغانی "ارگ" باشد، من فکر نمی‌کنم که این گفت‌وگوها شروع شوند.»
یادآوری می‌کنیم که جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از آغاز مرحله نخست کاهش خشونت ها خبر داد. و افزود که کاهش خشونت‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان برای یک هفته ادامه خواهد داشت.
فیصل گفت، که نیروهای دولتی از بهر عملی سازی این طرح آماده‌گی‌هایی را روی دست گرفته اند.
او گفت:- "برنامه این است که این مرحله از روز شنبه آغاز شود و حکومت افغانستان به خاطر استفاده از این فرصت آماده گی گرفته است. امیدواریم که طالبان بر بنیاد تعهد، خشونت ها را کاهش دهند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала