خلیلی: اجازه نمی دهیم حکومت برخاسته از تقلب بالای مردم فرمانروایی کند

© Photo / Dr. Abdullah Abdullah FBخلیلی: اجازه نمی دهیم حکومت برخاسته از تقلب بالای مردم فرمانروایی کند
خلیلی: اجازه نمی دهیم حکومت برخاسته از تقلب بالای مردم فرمانروایی کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت، که مردم افغانستان در برابر تقلب سازمان یافته ای ارگ و کمیسیون های انتخاباتی ایستادگی خواهند کرد.
کریم خلیلی: حکومت و احزاب سیاسی به عنوان یک گروه واحد با پروسۀ صلح برخورد کنند. - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد کریم خلیلی به حکومت و احزاب سیاسی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صبح کابل، کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی، پیش از چاشت روز جمعه(۲حوت) در یک نشستی در کابل گفت، که انتظار داشتند، انتخابات ریاست جمهوری بهتر از انتخابات پارلمانی برگزار شود؛ اما خلاف انتظار مردم، این بار نیز این انتخابات سراسر تقلبی برگزار شد.
خلیلی با بیان این مطلب که نتیجه‌ی تقلبی را نخواهند پذیرفت و از اعلام حکومت «همه‌شمول» حمایت می‌کند، افزود:- "در پای فیصله خود هستیم، مانند کوه هندوکش ایستاد خواهیم بود؛ اما هیچ‌گاهی معنای شورش‌گری نیست. انتخابات خیلی روشن است، تقلب خیلی روشن است. در برابر تقلب ایستاد شدیم و در برابر تقلب عزم مان، عزم همه کشور است. امروز محورهای ملی در برابر تقلب سازمان‌یافته‌ی ارگ ایستادند و نپذیرند نتیجه انتخابات تقلبی را".
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم‌چنان در این نشست از نهادهای بین‌المللی نیز انتقاد کرد و گفت، که این نهادها همانند انتخابات پارلمانی در مورد اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری نیز سکوت کردند.
او گفت:- "ما گله مندیم که شما انتخابات پارلمانی را شاهد بودید و صدا بلند نکردید. ما آرزو داشتیم که در برابر تقلب‌های بسیار عریان و روشن انتخابات ریاست جمهوری ایستاده شوید و مخالفت کنید؛ اما بازهم تماشاگر بودید. موضع ما روشن است. به خلیلزاد روشن گفتم که همکاران بین‌الملی و امریکا، یا مردم افغانستان را با خود دوست داشته باشد یا ارگ را. انتخاب دست آن‌ها است که کدام را انتخاب خواهد کرد. موضع مردم روشن است که در برابر نتیجه پراز تقلب نه و منفی است".
به گفته‌ای کریم خلیلی، نتیجه‌ی تقلبی انتخابات ریاست جمهوری باید باطل اعلام شود و گرنه حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد شد و هیچ فرد یا گروهی نیز جلو آن را گرفته نمی‌تواند.
این اظهارات آقای خلیلی درحالی مطرح می‌شود، که کمیسیون انتخابات روز سه‌شنبه(۲۹دلو) پس از نزدیک به پنج ماه تأخیر، نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴درصد آرا، برنده اعلام شد.
اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و جدی‌ترین رقیب رییس جمهور غنی، ساعتی پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات، با آن مخالفت نشان داد و اعلام کرد که تکت انتخاباتی او حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала