مارشال حفتر با وزیر دفاع روسیه ملاقات می کند

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileمارشال حفتر با وزیر دفاع روسیه ملاقات می کند
مارشال حفتر با وزیر دفاع روسیه ملاقات می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه با قوماندان اردوی ملی لیبیا خلیفه حفتر در مسکو ملاقات کرد. طرفین درباره ادامه مساعی در چارچوب حل سیاسی در کشور اظهار نظر کردند. فائیز السراج، صدراعظم لیبیا اعلام داشت که صحبت ها راجع به صلح در روشنی حوادث اخیر در کشور مناسب نیستند.

تلویزیون الجزیره قطر خبر داد که آژانس اطلاعاتی روسیه در روز چهار شنبه سخنان سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه راجع به ملاقات با مارشال حفتر را نقل نمود. طرفین موافقه کردند که حل سیاسی یگانه راه ختم منازعه در کشور می باشد، در حال که فائیز السراج، صدراعظم لیبیا تائید کرد که صحبت ها راجع به صلح در زمینه عملیات محاربوی دوامدار اضافی اند.

بحران لیبیا؛ ریشه‌های داخلی و بین‌المللی و ‌آینده آن - اسپوتنیک افغانستان
بحران لیبیا؛ ریشه‌های داخلی و بین‌المللی و ‌آینده آن

طور که خبرگزاری روسی با استناد به وزارت دفاع گزارش داد، طرفین در مورد اوضاع لیبیا بحث و گفتگو کردند و بر اهمیت مذاکرات برگزار شده در مسکو در تاریخ 13 جنوری جهت تحکیم رژیم آتش بس و آغاز پروسه درباره ثبات اوضاع در این کشور تأکید کردند.

طبق اظهارات این آژانس، شایگو و حفتر به لزوم پیروی از تصمیمات کنفرانس برلین در مورد لیبیا و عدم موجودیت الترناتیف حل بحران سیاسی لیبیا به وسایل سیاسی اشاره کردند.

طرفین همچنین وفاداری جدی نسبت به استقلال، وحدت و تمامیت ارضی دولت لیبیا ابراز داشتند. به گفته رسانه های روسی، این نشست در مسکو برگزار شد.

از سرگیری مذاکرات

به گفته فائیز السراج، رئیس حکومت وفاق ملی، حکومت وی ابتدا می خواهد قبل از تجدید مذاکرات راجع به آتش بس، سیگنال مشخصی را از طرف های بین المللی دریافت کند.

السراج به خبرنگاران در بندر طرابلس که اخیراً مورد حمله نیروهای حفتر قرار گرفت، گفت که ابتدا باید سیگنال روشن از طرف همه جوانب بین المللی مواصلت ورزد که جهت گفتگو با لیبیایی ها تلاش می ورزند.

پوتین: گروه‌های درگیر در لیبیا به روسیه و ترکیه گوش داده و به آتش بس موافقت کردند - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: گروه‌های درگیر در لیبیا به روسیه و ترکیه گوش داده و به آتش بس موافقت کردند

شورای ریاست جمهوری حکومت وفاق ملی لیبیا راجع به متوقف ساختن شرکت در مذاکرات نظامی در ژینو، تا زمان که جامعه بین المللی موضعگیری محکمی در برابر نقض آتش بس اعلام شده توسط حفتر اتخاذ نکند، خبر داد.

ضربات و قربانیان

به گفته یک منبع در حکومت وفاق ملی لیبیا، در نتیجه حمله نیروهای حفتر به بندر طرابلس، سه غیرنظامی کشته و 5 نفر دیگر زخمی شدند.

اخیراً، نیروهای حفتر بندر بحری طرابلس را مورد حمله قرار داد. ساختمانها و لنگرگاه داخلی هدف ضربات قرار گرفتند.

تصاویر دود را نشان می دهد که  از کشتی بلند می شود که در بندر طرابلس لنگر انداخته بود. به گفته یک منبع محلی، تانکرهای حامل مواد سوخت و بنزین به خاطر اقدامات احتیاطی از بندر خارج ساخته شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به نوبه خود اعلام داشت كه كشور وی تا زمانی حمایت از حکومت قانونی طرابلس را ادامه خواهد داد كه كنترول كامل بر قلمرو لیبیا برقرار كند. طور که رهبر ترکیه اظهار داشت، کشورهایی که از بحران لیبیا نگران هستند، پذیرش اوضاع ایجاد شده توسط انقره در مدیترانه را آغاز کرده اند.

نجات مذاکرات

در عین حال، سازمان ملل متحد جهت نجات مذاکرات آتش بس در لیبیا بعد از اعلامیه اخیر حکومت وفاق ملی در طرابلس در باره متوقف ساختن آنها یک روز پس به رسم اعتراض به حملات به بندر پایتخت، تلاش می ورزد.

در بیانیه جداگانه، نمایندگی سازمان ملل متحد خاطرنشان ساخت كه حملات اردوی ملی لیبیا به بندر طرابلس را به شدت محكوم می كند.

به گفته یك منبع، نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در لیبیا، حسن سلامی، در تلاش است، تا هیات طرابلس را برای ماندن در ژینو و از سرگیری مذاكرات غیرمستقیم متقاعد سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала