آمریكا اشتباهات بیشتر نسبت به شوروی در افغانستان انجام داد

© AP Photo / Hussein Malla آمریكا اشتباهات بیشتر نسبت به شوروی در افغانستان انجام داد
 آمریكا اشتباهات بیشتر نسبت به شوروی در افغانستان انجام داد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده آمریكا اشتباهات بیشتری را نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان انجام داد.

به گزارش اسپوتنیک، نیکیتا مندکوویچ، رئیس کلوپ تحلیلی اوراسیا گفت: "ایالات متحده آمریکا نسبت به اتحاد جماهیر شوروی، اشتباهات بیشتری در افغانستان انجام داد، به ویژه اینکه سیستم دولتداری جدید را ایجاد نکرد و از احیای اقتصاد طفره رفت".

به گفته مندکوویچ، آمریکایی ها برای تولید واقعی مواد اولیه وسایر خدمات و ایجاد تمدن واقعی شهری کاری انجام ندادند، تا که برای حفظ آن نیروهای طرفدار دولت بتوانند بجنگند.

وی افزود: "آمریکا هیچ برنامه برای پیشرفت افغانستان ندارد، هیچ چیز تولید نمی شود، نرخ بیکاری بسیار زیاد است که منجر به پیوستن افراد زیاد به صفوف طالبان می شود".

وی گفت: "اوضاع برای ایالات متحده دشوارتر نسبت به اتحاد جماهیر است".

 مندکوویچ گفت که ایالات متحده از یک طرف علاقه مند پایان دادن به جنگ در افغانستان است که نه تنها به منابع انسانی و مالی خاصی نیاز دارد، بلکه در جامعه نیز بی اعتبار شده‌اند".

آمادگی ناتو برای کاهش نیروهای خود در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی ناتو برای کاهش نیروهای خود در افغانستان

این کارشناس گفت: درگیری طولانی شد و خاتمه این جنگ اهمیت ویژه ای برای ترامپ در آستانه انتخابات دارد.

 وی معتقد است که از سوی دیگر، ایالات متحده علاقه مند است تا پایگاه های هواپیمایی و زمینی استراتژیک خود را در افغانستان حفظ کند.

 مندکوویچ گفت: "از این پایگاه ها برای فشار آوردن به ایران، چین و روسیه استفاده خواهد شد. بنابراین، ایالات متحده علاقه دارد پایگاه های نظامی خود را حفظ کند و از عملیات نظامی فعال دست بردارد.

ترامپ: امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان نزدیک است - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان نزدیک است

 به گفته این کارشناس، در حال حاضر نیروهای ائتلاف بین‌المللی (ناتو) دچار شکست شده اند.

 به عقیده وی، اگر ایالات متحده از حمایت فعال نیروهای مسلح و پلیس افغانستان دست بکشد و شروع به عقب نشینی نیروهای خود کند، طالبان می توانند به سرعت به موفقیت های نظامی دست یابند.

پیش از این نیویورک تایمز نوشت، ترامپ به صورت مشروط موافقت کرده که سربازان امریکایی از افغانستان بیرون شوند تا طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد. اما زمانی این توافق امضا خواهد شد که طالبان تعهد خود بر کاهش خشونت را در باره یک هفته‌ای پیش از امضا توافق به اثبات برساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала