طرح سرکوب «اشغال تأسیسات دولتی» در دستور کار دولت افغانستان است

© Photo / ARG / ARGطرح سرکوب «اشغال تأسیسات دولتی» در دستور کار دولت افغانستان است
طرح سرکوب «اشغال تأسیسات دولتی» در دستور کار دولت افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای امنیتی افغانستان روی طرح سرکوب «اشغال تأسیسات دولتی» کار را آغاز کرده‌اند.
عبدالله برای ولایت جوزجان والی جدید معرفی کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله برای ولایت جوزجان والی جدید معرفی کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، یک منبع آگاه می‌گوید، که نیروهای امنیتی روی طرح سرکوب «اشغال تأسیسات دولتی» کار را آغاز کرده‌اند. به نقل از منبع پس از تکمیل، طرح یادشده برای تأیید به محمداشرف غنی پیشکش خواهد شد.

این منبع که نمی‌خواهد هویتش فاش شود می‌افزاید، که این طرح با اتکا به مادۀ 238، 239، 258، 403 و 453 کُد جزا تدوین خواهد شد. بنابراین در صورت تأیید طرح از سوی محمداشرف غنی، نیروهای امنیتی زیر عنوان «خیانت ملی بر اساس مادۀ 238، اقدام به اشغال تأسیسات دولتی بر اساس مادۀ 258، سوء استفادۀ موظف خدمات عامه بر اساس مادۀ 403 و مداخله در وظایف عامه بر اساس مادۀ 453 کُد جزا» وارد اقدام خواهند شد.

این منبع در زمینه جزئیات بیشتری نمی‌دهد، اما می‌گوید که این طرح ناوقت امروز (یک‌شنبه) روی میز محمداشرف غنی قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد این طرح به اشغال ساختمان ولایت سرپل از سوی افراد وابسته به دستۀ انتخاباتی ثباتی و همگرایی، محاصرۀ ساختمان ولایت جوزجان و تلاش برای تصرف ساختمان ولایت بغلان به هدف معرفی فردی از سوی عبدالله عبدالله به عنوان والی بغلان اشاره دارد.

تلاش‌های سلام‌وطندار برای دریافت دیدگاه ریاست جمهوری در پیوند به این خبر بی‌نتیجه بوده است. اما فضل‌احمد معنوی از اعضای ارشد دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید، که آن‌ها آرزو دارند که این «اشتباه تاریخی» عملی نشود. او هشدار می‌دهد که «درگیری باعث خلل جبران‌ناپذیر» در میان نیروهای امنیتی خواهد شد. معنوی می‌گوید، که آنان برنامه‌یی برای استفاده از خشونت ندارند و در صورتی که بر «ثبات و همگرایی» آتش گشوده شود، نیروهای امنیتی با «عکس‌العمل داخلی» مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی با انتشار اعلامیۀ مشترک از معترضان خواسته‌اند، که در جریان گردهمایی‌های‌شان از واردکردن آسیب به «ملکیت‌های عامه، تأسیسات عام‌المنفعه، و عزت و حیثیت مردم» خودداری کنند. در اعلامیه آمده است که نیروهای امنیتی به «هیچ گروه مخل» اجازۀ اخلال نظم عامه را نمی‌دهند.

در بخشی از اعلامیه آمده که «از معترضین جداً خواسته می‌شود تا در جریان اعتراضات‌شان از حمل سلاح خودداری نموده و موجب اخلال امن و نظم عامه نگردند، در غیر آن با متخلفین در روشنایی قانون برخورد جدی صورت می‌گیرد».

پیش از این جنرال عبدالرشید دوستم هشدار داده بود، که در برابر استفاده از گزینۀ نظامی، اقدام همانند خواهد کرد. پنج روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نزدیکان عبدالرشید دوستم از سوی عبدالله عبدالله به عنوان والی جوزجان معرفی شد و از سوی دیگر محمداشرف غنی با صدور فرمانی، گروهی را برای آماده‌سازی مراسم تحلیف مأمور کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها مراسم تحلیف آقای غنی روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала