نبیل: سیاسیون در مراسم تحلیفی که مشروعیت ندارد شرکت نخواهند کرد

© Photo / Rahmatullah Nabil FBرحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رحمت‌الله نبیل در واکنش به آمادگی‌ها برای برگزاری دو مراسم تحلیف از سوی غنی و عبدالله می‌گوید: «مردم افغانستان در چنین روزی برای وطن و آینده‌شان خون خواهند گريست و سنگینی این افتضاح سیاسی و تاریخی را هرگز فراموش نخواهند کرد».

 به گزارش اسپوتنیک، رحمت الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود  یادداشتی را در رابطه به برگزاری دو مراسم تحلیف منتشر کرد.

آقای نبیل در یادداشت خود نوشت: شنیده‌ام به زودی جهان و مردم افغانستان شاهد برگزاری یک یا دو مراسم تحلیف خواهند بود. مطمئن هستم در هر دو محفل اكثريت قاطع سیاسیون افغانستان و سیاسیون کشورهای دوست، همکاران و حامیان بین‌المللی و نمایندگی‌های سیاسی مقیم کابل اشتراک نخواهند کرد.

نبیل افزوده:"مردم افغانستان در آن روز بحال وطن و آینده‌شان خون خواهند گریست و سنگینی این افتضاح سیاسی و تاریخی را هرگز فراموش نخواهند کرد."

وی در ادامه نوشت: اگر سیاست مداران ما در داخل نظام متحد نشوند و دست از خودخواهی و لجبازی نکشند، بی تردید همه باخته‌ایم. مراَسم تحلیف، به کسی مشروعیت و قدرت نمی دهد در حالی که طالبان با قدرت پاکستان، با آمریکا توافق کرده است. مشروعیت و قدرت را اتحاد همگانی همراهان نظام در مقابل تمامیت خواهی امارت می دهد، هنوز هم دیر نشده است.

در غیر آن دفن "جمهوری" برای دهه‌ها  قطعی خواهد بود و مردم رنج‌کشیده افغانستان یک‌بار دیگر قربانی سیاست‌های خودخواهانه و برتری خواهی حاکمان خود خواهند شد.

همچنین آقای نبیل با اشاره به امضای احتمالی توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان گفته که دو پرسش اساسی پیش خواهد آمد، یکی آنکه؛ کدام جانب افغانی از موقف و موضع برتر و مشروعیت بیشتر وارد مذاکرات میان افغانها خواهد شد؟ و دیگر اینکه، در اینصورت آیا نظام جمهوری  پیروز دانسته خواهد شد، یا اینکه نظام امارت؟

به گفته او، "وقتی سراج الدين‌ حقانى مشهور به خلیفه رهبر شبکه حقانی در نشریه نیویورک تیمز در مقاله‌‌‌اى قهرمان جنگ و صلح افغانستان و مدافع امارت اسلامى افغانستان معرفى می‌گردد؛ داعیه جمهوریت به‌شدت زیر سوال می‌رود."

این در حالی است که پس از اعلام ارگ ریاست جمهوری مبنی بر آمادگی برای انجام مراسم تحلیف محمد اشرف غنی، قصر سپیدار و تیم ثبات و همگرایی نیز امروز دوشنبه (5 جوت) اعلام کرده که برای برگزاری مراسم تحلیف داکتر عبدالله مراسم تحلیف برگزار می‌کند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала