خواست آمریکا برای تعلیق مراسم تحلیف اشرف غنی

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی در بلخ
اشرف غنی در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا از اشرف غنی خواست تا مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را به دلیل احتمال به تاحیر افتادن روند صلح در افغانستان، به تعویق بیندازد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا از اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان خواست به دلیل احتمال دشمنی عبدالله عبدالله، رقیب وی در انتخابات این کشور با او و به تاحیر افتادن فرایند صلح در افغانستان، مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود را به تعویق بیندازد.

روزنامه به نقل از منابع آگاه خبر داد، ایالات متحده نگران است مبادا کشمکش انتخاباتی میان آقای غنی و عبدالله که وی نیز خود را برنده خوانده و برای ادای تحلیف آمادگی گرفته است، تلاش‌های صلح با طالبان را با مخاطره مواجه کند.

دستور اشرف غنی برای برگزاری مراسم تحلیف  - اسپوتنیک افغانستان
دستور اشرف غنی برای برگزاری مراسم تحلیف

گفته شده است که به دلیل همین نگرانی، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان از چندی  به این‌سو در کابل به سر می‌برد و تلاش دارد تا آقای غنی و نیز عبدالله عبدالله را از انجام مراسم تحلیف منصرف کند.

پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی اعلام کرد توافق کاهش خشونت در افغانستان از روز گذشته (جمعه) ساعت 12 شب به وقت محلی اجرایی می‌شود.

در همین راستا مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به توافق با طالبان برای کاهش خشونت در افغانستان دست یافته است، به طالبان درباره عدم پایبندی به صلح هشدار داد.

ایالات متحده امریکا و طالبان قرار است روز شنبه، دهم حوت توافقنامه صلح را امضا کنند. این توافق راه را برای آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان گشوده و زمینه‌ساز خروج قوای آمریکایی از افغانستان خواهد شد.

شایان ذکر است که اشرف غنی بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شد، اما عبدالله عبدالله رقیب وی در این انتخابات نیز همچون دوره قبل اعلام پیروزی کرد و از قصد خود برای تشکیل دولت خبر داد.

یک مقام ارشد پیشین افغان به خبرگزاری رویترز گفت که حتی اگر یک هیأت گفتگو کننده همه شمول از سوی حکومت گماشته شود، جدال انتخاباتی آقای غنی و عبدالله عبدالله بر روند مذاکرات سایه خواهد افگند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала