ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان است

© کریم ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان است
 ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران با صادرات سالانه کالا به ارزش بیش از 1٫2 میلیارد دالر به افغانستان در جایگاه نخست کشورهای صادر کننده به افغانستان قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، حسیب‌الله موحد معاون اداره احصاییه روز سه‌شنبه (6 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که کالایی که افغانستان از خارج وارد می‌کند، شامل مواد نفتی، گندم، ماشین آلات، روغن خوراکی، منسوجات، محصولات فلزی و برق است.

او کل واردات افغانستان را در سال 8.3 میلیارد دالر اعلام کرد و گفت که این رقم نسبت به سال گذشته، بیش از هشت درصد کاهش یافته است.

او گفت که بعد از ایران، کشورهایی که بیشترین صادارات را به افغانستان دارند، به ترتیب عبارتند از چین و پاکستان و بعد از آن کشورهای ازبیکستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز هرکدام سالانه حدود 500 الی 400 میلیون دالر به افغانستان صادرات دارند.

نقشی ایران در روند صلح افغانستان انکار شدنی است؟   - اسپوتنیک افغانستان
آیا نقش ایران در روند صلح افغانستان انکار شدنی است؟

بر اساس این گزارش اداره احصاییه؛ ارزش صادرات این کشور در سال 1398 خورشیدی یک و نیم میلیارد دالر بوده که شامل کالا و خدمات است.

این اداره خدمات را شامل حمل و نقل همانند استفاده از حریم هوایی و زمینی افغانستان، خدمات گردشگری، خدمات مالی و ساختمانی دانسته است.

افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای صادراتی توسط پاکستان و تغییر در قیمت‌های جهانی از دلایل اصلی کاهش صادرات افغانستان عنوان شده است.

گفتنی است که بیشترین میزان صادرات افغانستان 302 میلیون دالر بوده که مربوط به میوه خشک است. بعد از آن گیاهان طبی، میوه تازه، سبزیجات و قالین از اقلام عمده صادراتی افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала