"دیپلومات‌های افغانی متخصصین فوق‌العاده مسلکی هستند"

© Sputnik / Alex McNaughton /  مراجعه به بانک تصاویر Ректор Дипакадемии Александр Яковенко
Ректор Дипакадемии Александр Яковенко - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
الکسندر یاکوفنکو، رئیس آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه طی مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک در مورد ایجاد شرایط تدریس برای دیپلومات‌های افغانی در چوکات اکادمی و اینکه کورس‌های فوق‌الذکر در روابط روسیه و افغانستان چه نقش را بازی می‌کنند، معلومات داد.

سالانه چه تعداد دیپلماتها از افغانستان در آکادمی دیپلماتیک روسیه تدریس می‌شوند؟ آیا در بین آنها خانم‌ها هم وجود دارد؟ آیا دیپلمات‌های افغان به صورت سهمیه‌ای تحصیل می‌کنند یا خدمات بر اساس قرارداد صورت می‌گیرد؟

از سال 2011، آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه به طور مداوم دیپلمات‌های خارجی را در دوره‌‌های کوتاه‌مدت "روابط بین الملل. سیاست خارجی روسیه " تدریس می‌کند. از سال 2015، چنین کورس‌ها برای دیپلمات‌ها افغانستان نیز سازماندهی گردیده است. در این مدت 5 کورس برگزار شد. در نتیجه، 70 کارمند دیپلماتیک افغانستان، که در میان آنها دیپلمات‌های زن نیز بودند، کورس‌ها را سپری نمودند. مصارف کورس‌های کارآموزی و همچنین برنامه‌ها برای دانشجویان سایر کشورها از هزینه بودجه‌ای که وزارت مالیه روسیه تخصیص داده شده اکمال می‌گردد.


لطفاً درباره روند آموزش بیشتر به ما معلومات دهید که چند هفته یا ماه آموزش دیپلمات‌های افغان ادامه میابد؟ آنها در چه زبانی تحصیل می‌کنند؟ کدام مضامین برایشان دشوار است و چرا؟ آیا برای دیپلمات‌های افغان مضامین و یا لکچر‌های مشخص مد نظر گرفته شده است؟

برنامه ذکر شده برای دیپلمات‌های افغانستان فقط برای 72 ساعت آکادمیک مد نظر گرفته شده است و امکان آن را فراهم می‌سازد تا طی یک دوره کوتاه دو هفته‌ای آموزش خارجی‌ها برگزار شود. درس‌ها در داخل صنف‌ها آکادمی توسط استادان اکادمی، متخصصین وزارت خارجه و سایر سازمان‌های دولتی صورت می‌گیرد. کورس‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، که هر گروپ درسی متشکل از 10-15 نفر می‌باشد. در جریان تحصیل، دیپلمات‌ها خارجی علاوه بر سخنرانی‌ها، این فرصت را هم دارند که از وزارت امور خارجه روسیه دیدن نمایند و با رهبری دیپارتمانت دوم آسیا وزارت خارجه ملاقات کنند، به لکچرها در مورد توسعه دیپلماسی روسیه در تاریخ خدمات دیپلماتیک گوش دهند و همچنین در آخر هفته به سیرعلمی از مناظر مسکو شرکت نمایند.
نمی توانیم بگویم مضامین وجود دارد که مطالعه آن برای همکاران خارجی ما دشوار باشد. اکنون مضامین بین‌المللی کاملاً جامع و چند جانبه است، دانشجویان، مانند متخصصین دوره عملی، همه‌جانبه فعال و عمیقا سرگرم فعالیت‌های دیپلماتیک هستند. وظیفه آکادمی این است که تا حداعظم موضعگیری روسیه را در جهات کلیدی سیاست جهانی توضیح دهد، تا دیدگاه ما به شکل ساده، مؤثر و روش به مخاطبان افغان منتقل گردد. تمام موضوعاتی که در این دوره آموزش میگردد، رویداد‌های جهان است که منعکس‌کننده اوضاع بین‌المللی می‌باشد. همزمان، بدون شک این برنامه شامل مباحثی است که در قدم نخست برای همکاران افغان ما اهمیت دارد، و آن عبارت‌اند از امنیت، محیط زیست، همکاری اقتصادی و موارد دیگر که بنا به درخواست وزارت امور خارجه افغانستان در تهیه برنامه مورد تأکید قرار گرفته است.


آیا می‌توانید دیپلمات‌های افغان را با مقایسه دیپلمات های سایر کشورها ارزیابی کنید؟

کارهای عمل با دیپلومات‌های افغان ما نشان می‌دهد که آنها جدی علاقهمند به چنین کورس‌ها هستند، زیرا آنها در اینجا نتنها می‍تواند اطلاعات مربوطه به سیاست خارجی روسیه را از"دست اول" دریافت کند، بلکه در مورد موضوعات مختلف تبادل نظر نمایند، میتوان غیر مغرضانه از جناح دیگری به وضع نظر انداخت. دانشجویان افغانستان در این جریان نشان دادند که تا چه حد مسلکی حرفه‌ای و کارشناس آگاه در زمینه روابط بین الملل هستند که بارها و بارها در این مورد نمایندگان وزارت خارجه روسیه و همچنین رهبری و استادان آکادمی تاکید کرده‌اند.


تا چه حد آموزش دیپلمات‌ها یا دانشجویان افغانستان برای روسیه مهم است؟

چنین کورس‌ها نه تنها برای افغانستان، بلکه برای روسیه نیز اهمیت دارد. به غیر از انتقال دیدگاه ما برای همکاران افغان ، فرصتی بی‌نظیر برای تجزیه و تحلیل مواضع کشورهای ما در مورد فشار بین‌المللی و یافتن نقاط تماس، زمینه‌های مشترک و دستیابی به تفاهم متقابل مهیا می‌گردد که ممکن به نوبه خود مبنایی برای تصمیم‌گیری یا موارد دیگر باشد. علاوه بر این، در طول اقامت در مسکو، دیپلمات‌ها می‌توانند با مؤلفه تاریخی و فرهنگی روسیه آشنا شوند، که این نیز زمینه مناسبی را برای روابط دو‌جانبه ایجاد می‌کند.


آیا آموزش دیپلمات‌ها افغانستان در اکادمی دیپلوماتیک در روابط بین روسیه و افغانستان تاثیر می‌گذارد؟

روسیه و افغانستان از لحاظ جغرافیایی کشورهایی نزدیک و دارای سابقه طولانی و غنی از روابط دو جانبه هستند. ایجاد روابط دوستی با همکاران افغانی، توسعه همکاری‌های دو جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثر مثبت و رو به انکشاف است و ما امیدواریم که کورس‌های سالانه برای دیپلومات‌های افغانستان مفید باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала