کارشناس: بخشی از گروه طالبان توافق‌نامه صلح را نخواهند پذیرفت

© Sputnik / Jakکارشناس : بخشی از گروه طالبان توافق‌نامه صلح را نخواهند پذیرفت
کارشناس : بخشی از گروه طالبان توافق‌نامه صلح را نخواهند پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور این کارشناس، امضای این توافق فرصت برای حل بحران داخلی افغانستان است، اما احتمال دارد که بخشی  از گروه طالبان این توافق‌نامه را نپذیرند.

به گزارش اسپوتنیک، عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر می گوید که توافق میان امریکا و طالبان فرصت برای حل بحران داخلی افغانستان است، اما نمی توان وخیم شدن بیشتر اوضاع را رد کرد.

روسیه: امضای توافق نامه بین امریکا و طالبان باید به گفت و گوی میان افغانستانی ها منجر شود - اسپوتنیک افغانستان
روسیه: امضای توافق نامه بین امریکا و طالبان باید به گفت و گوی میان افغانستانی ها منجر شود

او می افزود: "انتظار می‌رود با امضای توافق‌نامه شبنه آینده (29، فبروی) فرصت را برای حال اختلافات داخلی افغانستان فراهم کند، شانس خوبی برای حل بسیاری از مسائل است، اما بحران آنقدر پیچیده است که این توافق می تواند اوضاع را وخیم‌تیر کند".

به باور آقای عمر نثار ، خطرات کاملاً جدی وجود دارد که بخشی از گروه طالبان این سند را نخواهند پذیرفت، بلکه ممکن است مواضع رادیکال تری در مناقشه افغانستان اتخاذ خواهند کرد.

او گفت: "بخش نسبتاً قابل توجهی از گروه طالبان، از جمله بسیاری از فرماندهان این گروه به سطح میانه و بسیاری از افراد عادی این گروه مخالف چنین توافق هستند. نمی توان رد که این توافق از سوی آنها پذیرفته نخواهد شد بکله باعث ارتباط آنها با گروه‌های تندر دیگر خواهد شد، یا این بخشی از گروه طالبان به تنهایی عملیات‌های نظامی انجام خواهند داد".

سخنان تازۀ مقام‌های نظامی امریکا دربارۀ توافق صلح با گروه طالبان - اسپوتنیک افغانستان
سخنان تازه ای مقام‌های نظامی امریکا درباره توافق صلح با گروه طالبان

آقای نثار می افزاید، نباید بیش از حد، انگیزه «صلح» واشنگتن اهمیت داد: "امریکایی ها با امضای این توافق‌نامه، پس از آن می توانند کاملا از انجام شرایط خود در افغانستان امتناع ورزند، این قبلا بارها اتفاق افتاده است. وضعیت فعلی برای ترامپ بسیار جالب است، به احتمال زیاد این بخشی از کمپاین انتخاباتی چیزی دیگر نیست، شاید برخی از رهبران طالبان نیز از این آگاه هستند".

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در واشنگتن گفته است توافقنامه‌ای که در 29 ماه جاری در دوحه امضا خواهد شد، بعد از سال‌ها جنگ یک شانس خوب برای تامین صلح در افغانستان است.

این در حالی است که حکومت افغانستان اعلام کرده است که یک هئیت شش نفری برای گفتگو با طالبان پس از چاشت امروز روانه، دوحه پایتخت قطر شده اند، و قرار است که توافق‌نامه صلح تا 48 ساعت دیگر میان گروه طالبان و امریکا امضا شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала