اظهارات کابلوف درباره توافق‌نامه امریکا با طالبان

© Sputnik / Alexander Natruskim /  مراجعه به بانک تصاویر اظهارات کابلوف درباره توافق‌نامه امریکا با طالبان
اظهارات کابلوف درباره توافق‌نامه امریکا با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای افغانستان گفته است که توافق نامه میان امریکا و طالبان راه را برای خاتمه جنگ و پیشبرد آشتی ملی هموار می کند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای افغانستان پس از امضا توافق‌نامه امریکا با طالبان گفته: "این توافق "اول از همه، برای خود افغانستان اهمیت مثبت دارد.
آقای کابلوف، گفت: "این توافق راه را برای اقدامات بعدی، پایان دادن به جنگ و پیشبرد آشتی ملی هموار می کند، که باید جنگ داخلی را در افغانستان خاتمه دهد."

حزب جمعیت اسلامی از امضای توافق‌ میان امریکا و طالبان استقبال کرد - اسپوتنیک افغانستان
حزب جمعیت اسلامی از امضای توافق‌ میان امریکا و طالبان استقبال کرد

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: "در این توافق منافع امنیت ملی روسیه آشکار است، اگر در افغانستان جنگ نباشد و یک دولت فراگیر باشد. با کمک جامعه جهانی تمام گروه‌های تروریستی (القاعده و داعش) را سرکوب خواهد کرد و این یک سود مستقیم برای روسیه است."
اظهارات وی درحالی است که سرانجام پس از هژده ماه گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، توافق صلح میان این دو طرف شام امروز در شهر دوحه، پایتخت قطر، به امضا رسید.
این توافق‌نامه، از سوی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان و ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نماینده‌گان 30 کشور و نهادهای جهانی در هوتل مشهور شیراتون امضا شد.
این توافق‌نامه پس از یک دورۀ هفت روزۀ «کاهش خشونت‌ها» امضا شد. این دوره که همچون یک دورۀ آزمایشی برای اثبات توانایی طالبان در مدیریت جنگ افغانستان بود، شب گذشته پایان یافت.
همزمان با این، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و رییس‌جمهور افغانستان، اعلامیه‌یی مشترکی را صادر کردند.
بربنیاد این اعلامیه، قرار است تمامی نیروهای امریکایی در مدت چهارده ماه افغانستان را ترک کنند. امریکا هم اکنون در حدود 13 هزار سرباز در افغانستان دارد.
قرار است در درازای ده روز پس از امضای توافق صلح امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود.
امریکا ماموریتش را در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتمبر سال 2001 میلادی آغاز کرد. امریکا تاکنون 750 میلیارد دالر را در نبرد افغانستان هزینه کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала