اسماعیل‌خان: امریکا با برخورد یک جانبه اش به طالبان حس پیروزی داد

© Sputnik / POYAاسماعیل‌خان: امریکا با برخورد یک جانبه اش به طالبان حس پیروزی داد
اسماعیل‌خان: امریکا با برخورد یک جانبه اش به طالبان حس پیروزی داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از رهبران پیشین جهادی افغانستان، پیام رهبر طالبان را پس از امضای توافق نامه صلح مغرورانه خواند.
آمادگی طالبان برای گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه  - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی طالبان برای گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اسماعیل خان یکی از رهبران پیشین جهادی افغانستان، پیام رهبر طالبان را مغرورانه می‌داند و می‌گوید، که علت این خود برتر بینی طالبان در برابر مردم افغانستان، امریکاییان استند که با مردم افغانستان یک جانبه برخورد کرده‌است.

اسماعیل خان می‌افزاید، که اگر طالبان با این حس خود برتر بینی وارد مذاکرات صلح میان افغانستانی ها شوند، این گفت‌‎وگوها به نتیجه نخواهند رسید:- "در حالی‌که وزیران خارجۀ کشورهای منطقه و جهان را [در مراسم امضای توافق‌نامه] دعوت کرده بودند، شماری از مردم افغانستان را هم دعوت می‌کردند! به آنان [طالبان] طوری رساندن که شما قدرت بزرگ استید در کشور و ما تنها با شما [توافق] امضا می‌کنیم. امضای قرارداد این را سبب شد که به آنان غرور بیشتر ایجاد کند. نوع برگزاری مراسم امضای توافق که صورت گرفت طالبان را بر افتخارات بیشتر واداشت".

در بخش دیگر اعلامیۀ رهبر طالبان گفته شده‌است، که هرکسی در مخالفت با «امارت اسلامی» بوده است، عفو خواهد شد و حقوق زنان و مردان در زیر چتر اسلام تأمین  خواهد شد. ما به مردم درد دیدۀ خود اطمینان می‌‎‎دهیم که در زیر چتر نظام واقعی اسلامی، به تمام مردان و زنان افغانستان، همه حقوق آنان داده خواهد شد. هرکسی که در مخالفت با امارت اسلامی سهم گرفته باشد و در عموم هر آن کسی که از امارت اسلامی تشویش دارد، از طرف ما تمام اعمال گذشته آن‌ها عفو و بخشش است، برای آیندۀ آن‌ها خواهان اخوت اسلامی، وحدت ملی و زندگی بهتر هستیم".

محمد اسماعیل‌‎‌خان، این پیام طالبان را این‌گونه تعبیر می‌کند:- "این پیام را می‌رساند که مردم افغانستان طرف مقابل آن‌ها استند و گنه کارند و مورد عفو قرار گرفته‌اند و آنان را شکنجه نمی‌کنند. همچون برخوردها سبب می‌شوند که روند صلح را با این برتری جویی‌ها نمی‌تواند که با آرامش به طرف موفقیت به پیش ببرد".

سالم حسنی، عالم دین نیز در این باره گفت:- "قرآت طالبان از اسلام، یک قرآئت افراط گرایانه و رفتار شان را که منتسب به اسلام می‌کنند یک رفتار متکبرانه همراه با خشونت‌های فراوان بوده. و بحث این‌که می‌خواهند قرأئت خود را بر مردم تطبیق کنند اشتباه استراتیژیک است".

از سویی دیگر، شماری از طالبان در قطر پس از امضای توافق‌نامه، شب شعر برگزار کردند و امضای این توافق‌نامه را جشن گرفتند.

پیش از این، ملا هبت‌الله در پیامش، امضای توافق‌نامه با امریکا را پیروزی بزرگی در برابر «اشغال امریکا» خوانده و از تمامی طالبان خواسته که بیشتر از گذشته منسجم‌تر و قوی‌تر شوند.

در این اعلامیه، از ملا هبت‌الله همچون زعیم یاد شده و بر تأمین حقوق‌شهروندان زیر چتر «نظام واقعی اسلامی» تأکید شده‌است:- "مجاهدین امارت اسلامی صفوف خود را بیشتر منظم، فعال و قوی بسازند، تا به هدف بزرگ خود که قیام نظام اسلامی و سعادت مردم خویش بعد از خاتمه اشغال است برسند و در آینده برای جلوگیری از هرگونه رویدادهای بد و برای مقابله با هر نوع خطرات احتمالی در راستای حفاظت نظام اسلامی، صلح سرتاسری، استحکام امنیت و خدمت مردم آماده باشند".

یادآوری می کنیم، که توافق صلح امریکا و طالبان، روز گذشته (شنبه، ۱۰حوت) در دوحه امضا شد. بربنیاد این توافق‌نامه، طالبان به امریکا تعهد داده‌اند که اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان برعلیه کشورهای دیگر به ویژه امریکا و متحدانش استفاده شود و امریکا نیز تعهد کرده که سربازانش را در جریان چهارده ما از افغانستان خارج می‌سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала