ستانکزی: توافق‌نامۀ صلح با امریکا لحظۀ تاریخی است

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر ستانکزی: توافق‌نامۀ صلح با امریکا لحظۀ تاریخی است
ستانکزی: توافق‌نامۀ صلح با امریکا لحظۀ تاریخی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شیر محمد عباس ستانکزی، عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان روز شنبه (10 حوت) امضای توافق‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا را یک روز مهم در تاریخ افغانستان عنوان کرد و گفت که این توافق‌نامه امریکا و سازمان ناتو را ملزم می ‌سازد تا تمامی نیروهای نظامی شان را تا چهارده ماه از کشور، بیرون سازند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ستانکزی در این باره گفت: «امروز یک روز تاریخی بود در تاریخ افغانستان، بعد از 20 سال جنگ که بالای افغان ‌ها تحمیل شده بود، قوت‌ های امریکا و ناتو بالای افغانستان حمله کردند و افغانستان را غیر قانونی اشغال کرده بودند، امروز طی توافق‌نامۀ که میان «امارت اسلامی افغانستان» و جانب امریکا امضاء شد، در مدت چهارده ماه، تمامی قوت‌ های خارجی---قوت‌های امریکایی و ناتو باید از افغانستان خارج شوند».

او افزود که مذاکرات میان افغان ها تا ده روز دیگر پس از امضای این توافق‌نامه، به روز دهم ماه مارچ سال روان میلادی در صورتی آغاز خواهند شد که در حدود 5 هزار زندانی طالب از زندان‌ های حکومت افغانستان آزاد شوند.

امریکا قصد تجدیدنظر در مورد تحریم‌ها علیه طالبان را دارد  - اسپوتنیک افغانستان
امریکا قصد تجدیدنظر در مورد تحریم‌ها علیه طالبان را دارد

او می افزاید که یک هزار زندانی حکومت افغانستان نیز از بند آنها، آزاد خواهند شد.

این عضو ارشد طالبان در پرسشی دربارۀ عملی سازی روند آزادسازی 5 هزار زندانی طالب تا ده روز گفت که امریکا به طالبان تعهد سپرده تا این کار را، انجام دهد.

او تصریح کرد: «همین توافق را امریکایی ‌ها با ما کردند، ما در توافق‌نامه این چیز را نوشته کرده‎ ایم، بالای این بسیار کار هم شده است، تعهد امریکایی‌ ها است که باید تا ده مارچ، این کار صورت گیرد».

او دربارۀ اینکه آیا کاهش خشونت ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت که بر بنیاد توافق‌نامه، از روز نخست ماه مارچ، نبرد میان طالبان، حکومت و امریکا به صفر خواهد رسید.

او اضافه که دربارۀ نبرد میان طالبان و نیروهای امنیتی در گفتگوهای میان افغانان، بحث خواهند کرد.

او دربارۀ حکومت آینده گفت که در این باره در گفتگوهای میان افغان ها بحث و گفتگو خواهد شد، اما افزود که بهتر است که یک حکومت به میان آید که از سوی تمام افغان ها، حمایت شود.

او همچنان دربارۀ حقوق زنان گفت که «بر حقوق زنان و کودکان بر بنیاد ارزش های اسلامی و فرهنگ افغان ها، احترام گذاشته خواهد شد».

توافق‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا از سوی زلمی خلیل زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا و ملابرادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نماینده‌گان 30 کشور و نهادهای جهانی در هوتل مشهور شیراتون در شهر دوحه، پایتخت قطر، امضا شد.

این توافق‌نامه پس از یک دورۀ هفت روزۀ «کاهش خشونت‌ها» امضا شد. این دوره که همچون یک دورۀ آزمایشی برای اثبات توانایی طالبان در مدیریت جنگ افغانستان بود، شب گذشته پایان یافت.

قرار است در درازای ده روز پس از امضای این توافق‌نامه، گفتگوهای میان افغانان آغاز شود.

امریکا مأموریتش را در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتمر 2001 آغاز کرد. امریکا تاکنون 750 میلیارد دالر را در نبرد افغانستان هزینه کرده‌است.

هم اکنون حدود 13 هزار سرباز امریکایی در افغانستان، حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала