ترامپ: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سریع آغاز می‌شود

© AP Photo / Jacquelyn Martinترامپ: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سریع آغاز می‌شود
ترامپ: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سریع آغاز می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از امضا توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، رئیس جمهور ایالات متحده از خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در کنفرانس خبری شنبه 29 فبروری در در پاسخ به این سؤال كه زمان خروج سربازان امریكا از افغانستان به عنوان بخشی از توافق با طالبان بوده است، گفت: "امروز بلافاصله آغاز خواهد شد."

ترامپ: اگر طالبان متعهد نمانند به افغانستان باز می‌گردیم - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: اگر طالبان متعهد نمانند به افغانستان باز می‌گردیم

ترامپ طی این نشست نیز افزوده است که در آینده نزدیک با رهبران طالبان دیدار خواهد کرد. او، گفت: "من در آینده نه چندان دور به صورت حضوری با رهبران طالبان ملاقات خواهم کرد
در ادامه اظهارات‌اش درمورد تفاهم‌نامه میان امریکا و طالبان نیز گفته است که اگر توافقنامه صلح با طالبان اجرا نشود آماده برگشت به افغانستان هستند.
ترامپ، گفت: "باور دارم که طالبان می خواهند کاری را انجام دهند تا تأیید کنند که وقت خود را تلف نکردیم. اگر اتفاقات بد رخ دهد، ما باز خواهیم گشت."
پس از هژده ماه گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، توافق صلح میان این دو طرف شام امروز در شهر دوحه، پایتخت قطر، به امضا رسید.
این توافق‌نامه، از سوی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان و ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نماینده‌گان 30 کشور و نهادهای جهانی در هوتل مشهور شیراتون امضا شد.
این توافق‌نامه پس از یک دورۀ هفت روزۀ «کاهش خشونت‌ها» امضا شد. این دوره که همچون یک دورۀ آزمایشی برای اثبات توانایی طالبان در مدیریت جنگ افغانستان بود، شب گذشته پایان یافت.
همزمان با این، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و رییس‌جمهور افغانستان، اعلامیه‌یی مشترکی را صادر کردند.
بربنیاد این اعلامیه، قرار است تمامی نیروهای امریکایی در مدت چهارده ماه افغانستان را ترک کنند. امریکا هم اکنون در حدود 13 هزار سرباز در افغانستان دارد.
قرار است در درازای ده روز پس از امضای توافق صلح امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود.
امریکا ماموریتش را در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتمبر سال 2001 میلادی آغاز کرد. امریکا تاکنون 750 میلیارد دالر را در نبرد افغانستان هزینه کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала