استقبال چین از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceاستقبال چین از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان
استقبال چین از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین با نشر بیانیه‌ای امضای توافق‌نامه صلح میان گروه طالبان و ایالات متحده را به تبصره گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین؛ روز دوشنبه در یک نشست توجیهی اظهار داشت که پکن از توافقنامه صلح که اخیرا میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد، استقبال می کند و امیدوار است که طرفین از این فرصت برای پیشبرد روند حل و فصل اوضاع افغانستان استفاده کنند.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته شده  است: «چین از امضای توافق نامه بین ایالات متحده و گروه طالبان استقبال می کند ، ما معتقدیم که این توافق برای حل سیاسی مسئله افغانستان مهم است. چین به شدت از روند صلح جامع  و فراگیر به رهبری افغان‌ها برای آشتی، پشتیبانی می‌کند».

استقبال حامد کرزی از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
استقبال حامد کرزی از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان

 هنگام خروج باید از ایجاد  خلای امنیتی در این کشور جلوگیری شود و  اطمینان حاصل شود که گروه های تروریستی دوباره تقویت نشوند.

به گفته وی، جامعه جهانی باید به حمایت از روند بازسازی مسالمت آمیز افغانستان ادامه دهند و در آن مشارکت فعال داشته باشد.

این درحالی است که سران و مقامات عالی رتبه بسیاری کشورها و سازمانها با استقبال از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان ابراز امیدواری کردند که این توافق بتواند به جنگ چهل ساله در این کشور پایان دهد.

گفتنی است زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان را امضا کردند.

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان 30 کشور و سازمان‌ بین‌المللی در مراسم امضای این توافق‌نامه حضور یافتند. همچنین انتظار می‌رود با این توافق‌نامه زمینه خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مذاکرات بین افغانها آغاز شود.

دونالد ترامپ امضای توافقنامه صلح با طالبان را به تیم مذاکره کننده امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد و همچنان به رییس‌جمهور اشرف غنی و مردم افغانستان تبریک گفت. آقای ترامپ همچنان گفت این موافقت نامه به امریکا اجازه می‌دهد که نیروهای این کشور از 13 هزار به 8 هزار و 600 سرباز کاهش یابند:‌ «اکنون زمان آن رسیده تا پس از سال‌ها، سربازان امریکایی به خانه برگردند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала