زیان دو میلیارد دالری حکومت افغانستان در معدن مس عینک

© Photo / آرشیف ارگزیان دو میلیارد دالری حکومت افغانستان در معدن مس عینک
زیان دو میلیارد دالری حکومت افغانستان در معدن مس عینک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد تخمین‌ها درهفت سال گذشته از بهر بی سرنوشت ماندن معدن مس عینک، بیش از دو میلیارد دالر امریکایی به درآمدهای ملی زیان رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، یافته‌های یک گزارش طلوع نیوز نشان می‌دهند که با گذشت ۱۰ سال از آغاز کار پروژه مس عینک، تاکنون تعهدات اندکی از سوی دو طرف قرارداد در این پروژه عملی شده اند، و در حال حاضر به علت اختلافات بزرگ این پروژه در گرو تنش‌های حکومت افغانستان و شرکت "ام سی سی" چین قرار دارد.

در این گزارش آمده است که کندی کار بازمانده‌های باستانی عینک لوگر از چالش‌های دیگر فرا راه این پروژه بزرگ اقتصادی است.

40 تن در بدخشان در پی فروریختن یک معدن ناپدید شدند - اسپوتنیک افغانستان
40 تن در بدخشان در پی فروریختن یک معدن ناپدید شدند

وانگ باوو، کارمند فنی شرکت ام سی سی چین در مس عینک گفت: "ما درحال حاضر تنها هشت شهروند چینی در این پروژه کار می‌کنیم ، مسوولیت کنونی ما تنها نگهداری این اردگاه و ابزار استند و شماری از کارگران افغان ما درحال حاضر به ۱۳ تن می‌رسند که همرای ما دربخش راننده‌گی و حفظ ماشین‌ها کار می‌کنند".

ذخایر مس در معدن عینک لوگر، به حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن و ارزش آن به ۷۶ میلیارد دالر تخمین شده اند.

فیصدی مس در سنگ‌های این معدن در حدود دو درصد گفته شده است.

از سال ۲۰۱۰ میلادی بدینسو در کنار مشکلات در پیمان معدن عینک، بازمانده‌های باستانی در بخش مرکزی این معدن مشکل ساز شده اند.

هدایت الله عزیزی، نماینده شرکت ام سی سی چین در افغانستان گفت: "ما از ساخت کارخانه ذوب مس صرف نظر کردیم که مواد برای ساخت این کارخانه و برای از بین بردن تیزابی که درنتیجهء تولید مس، بدست میامد وجود نداشت بناء درست نبود این کارخانه ایجاد شود و به زیان مردم بود".

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت: "تنها استخراج مس برای ما مهم نیست باید تمام مواد قرارداد که پذیرفته شده اند باید عملی شوند".

محمد رسول باوری، معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این باره گفت: "کندن کاری‌های باستانی با قلم و برس صورت می‌گیرد نه با بلدوزر ما اکنون هم شدت بخرچ داده ایم تا کار این پروژه زودترتمام شود".

انفجار در معدن زغال سنگ در شمال افغانستان قربانی گرفت - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در معدن زغال سنگ در شمال افغانستان قربانی گرفت

زمان هاشمی، رئیس هیئت عامل اتاق تجارت وسرمایه گذاری گفت: "نزدیک به ۱۰ سال می‌شود که کار این پروژه باستانی ادامه دارد و تاکنون این بازمانده‌های باستانی از بالای این معدن دورنشده اند".

تأخیر استخراج مس از معدن عینک برای عواید ملی کشور بسیار زیانبار بوده است.

بر بنیاد ارقام نخستین در هفت سال گذشته حکومت در حدود دو نیم میلیارد دالر در آمد هایش را در معدن عینک از دست داده است.

از سویی دیگر، از ۱۰ سال بدینسو به جز از پیشرفت ۹۵ در صد کار اکتشاف پروژه عینک، کارهای زیربنایی در این پروژه صورت نگرفته است، حتا جادهء که به پروژه عینک منتهی می‌شود نیز خامه باقی مانده است.

معادن از بخش‌های مهم برای تأمین درآمدهای مورد نیاز حکومت در سال‌های پس از ۲۰۱۷ میلادی پیشبینی شده بود.

بر بنیاد یافته‌های آن زمان درسال ۲۰۱۷ میلادی و همزمان با بهره برداری پروژه‌های حاجیگک، مس عینک و آمو دریا افغانستان سالانه تا یک میلیارد دالر را از این رهگذر بدست میاورد اما در سال گذشته تمام درآمد‌های وزارت معادن کمتر از ۲۰ میلیون دالر بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала