ایران: حتا پس از امضای توافق‌نامه صلح تماس های ما با طالبان ادامه خواهد داشت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سید عباس موسوی
سید عباس موسوی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که این کشور پس از امضای توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، روابط خود با این گروه را حفظ نموده و به تماس های خود با آنها ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک،  سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام نمود که مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی طی شود.

موسوی در این باره گفت:«طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیت انکارناپذیر است. آنچه ایران بر آن تاکید دارد این است که تمام مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و تمام احزاب و گروه‌های افغانی در آن حضور داشته باشند و با هدایت دولت مرکزی هم باشد.

وی بیان این که دولت ایران با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هایی با طالبان داشته است، گفت: آنچه در مورد همکاری و مذاکره طالبان و آمریکا که منجر به توافق در قطر شد، از هر تلاش برای ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم ولی به نیت آمریکا تردید داریم. اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و حق ورود به این منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه را ندارند و این اقدام‌ شان هم بدعت است.  

ظریف با رییس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش توییتری جواد ظریف به امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان

وی اضافه کرد: این مساله ناشی از شکست آمریکا در ورود به منطقه است که هم موجب تداوم بی ثباتی و جنگ در منطقه شده است و هم به قول محمد جواد ظریف، برای بزک کردن شکست‌هایشان به این نوع اقدامات روی آورده‌اند.

موسوی تصریح کرد: این اقدام را احترام به حاکمیت ملی افغانستان نمی‌دانیم بلکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع نامشروع خود این اقدام را کردند. ما به دنبال توافق همه‌گیر با تمامی دولت هستیم.  

موسوی خاطرنشان کرد: ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان مانند گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفت‌وگوها اثری نخواهد داشت.

گفتنی است زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان را امضا کردند.

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان 30 کشور و سازمان‌ بین‌المللی در مراسم امضای این توافق‌نامه حضور یافتند. همچنین انتظار می‌رود با این توافق‌نامه زمینه خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مذاکرات بین افغانها آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала