"نهنگ وحشتناک روسی" اقیانوس جهانی را لرزاند

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر "نهنگ وحشتناک روسی" اقیانوس جهانی را لرزاند
نهنگ وحشتناک روسی اقیانوس جهانی را لرزاند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اژدرهای هسته ای «پوزیدون»، راکت های مافوق سرعت صوت «زیرکان»، تحت البحری های پروژه «Yasen-M» - اینها را انشرات چینی همه عناصر "نهنگ وحشتناک روسی" می نامند که در اعماق اقیانوس جهانی در حال حرکت اند که می توانند هنگام شکار از کمین ضربه وارد کنند. دشمن از ترس خواهد لرزید.

چژان تزی و لیو چژیهوا در مقاله منتشره در نشریه «چژونگو تزیونوان» (چین) می نویسند، درSeverodvinsk  در زمستان برف می بارد، اما کار در کارخانه کشتی سازی شمال بطور کامل جریان دارد. در تاریخ 25 دسامبر سال 2019، پروژه تحت البحری اتمی « Novosibirsk » پروژه885M  «Yasen-M» از اینجا آغاز شد. روسیه امیدهای زیادی به این نسل جدید تحت البحری های اتمی بسته است. دریاسالار نیکولای اینمنوف فرمانده و رئیس نیروی بحری اردو گفت: خدمه این تحت البحری آموزش دیده و آماده تسلط بر جدیدترین تجهیزات و تسلیحات است.

جدیدترین تحت البحری روسی به هیچ یک از تحت البحری های امریکایی شباهت ندارد - اسپوتنیک افغانستان
جدیدترین تحت البحری روسی به هیچ یک از تحت البحری های امریکایی شباهت ندارد

ولی در خارج از کشور، در مجله امریکایی «The National Interest» نوشتند که این بدترین هدیه کریسمس است که روسیه به غرب ارائه کرده است. نیروی بحری ایالات متحده همواره نسبت به ظهور تحت البحری های پروژه «Yasen» با احتیاط برخورد کرده است. دریاسالار دیو جانسون، مدیر برنامه فرماندهی نیروی بحری، حتی یک مدل از یکی از زیردریایی های پروژه «Yasen-M» را به عنوان یادآوری در دفتر خود گذاشته است. چرا هم اکنون تحت البحری پروژه «Yasen-M» به آب انداخته شد؟ و به چه دلیل توانست چنین اعتبار کسب کند؟ معلومات بیشتری در زمینه خدمت خوانندگان گرامی تقدیم میکنیم.

20  سال شمشیر تیز میشد. "فرزند عزیز" یا "فرزند متولد شده پس از مرگ پدر"

نیروی بحری روسیه به طور سنتی به توسعه تحت البحری ها توجه زیادی مبذول داشته اند. روسیه علاوه بر تحت البحری های اتمی که وظایف ضربه هسته ای استراتژیک را نیز انجام می دهند، همیشه تسلیحات مرگبار، مانند تحت البحری های ضربتی را نیز در اختیار دارند.

تحت البحری «انچار» سریعترین تحت البحری روسیه است - اسپوتنیک افغانستان
تحت البحری «انچار» سریعترین تحت البحری روسیه است

در سال های 70-80 قرن گذشته، اتحاد جماهیر شوروی تحت البحری های پروژه های 671RTM ،945  و 971 را راه اندازی کرد که [از نظر خصوصیات] از رقبای غربی خود عقب نماند. تحت البحری های پروژه «Yasen» تلاشی برای رسیدن و پیش شدن از تحت البحری های اتمی ایالات متحده بود. این امر به ویژه در مورد تحت البحری های اتمی نسل چهارم امریکایی صدق میکند.

پروژه تحت البحری های «Yasen» از زمان ظهور خود توجه بیشتری را به خود جلب کرده و "پسران محبوب" بحریه شوروی محسوب می شدند. ولی با گذشت زمان، "فرزندان محبوب" به "فرزندان یتیم باقی مانده پس از مرگ پدرش" تبدیل شدند. اتحاد جماهیر شوروی هنگام آماده شدن برای ساختن تحت البحری عمده پروژه «Yasen» در  Severodvinsk  از هم فروپاشید.

اما روسیه این پروژه را فراموش نکرد. در دسامبر سال 1993، کار تحت البحری اتمی «Severodvinsk» آغاز شد. سه سال بعد ، به دلایل مختلف، کار تقریباً کاملاً متوقف شد. بعداً، روسیه کار تحت البحری اتمی ای استراتژیک پروژه «باری» با سرمایه گذاری کمی آغاز کرد و «Severodvinsk» برای چندین سال در خواب عمیق فرو رفت.

روسیه بزرگترین تحت البحری اتمی در جهان به آب می اندازد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه بزرگترین تحت البحری اتمی در جهان به آب می اندازد

از سوی دیگر، روسیه همچنان تقویت نیروهای که برتری نظامی را تامین میکنند، ادامه می دهد و سلاح مرگبار را یکی پس از دیگری تولید می كند: اژدر هسته ای «پوزیدون»، راکت هیپرسونیك زیركان و غیره. طبق گزارشات، شعاع كاربرد جنگی اژدر هسته ای پوزیدون می تواند به 10 هزار کیلومتر و حداکثر عمق پرتاب زیر آب آن به 1 کیلومتر میرسد. هر اژدر می تواند دارای کلاهک معمولی و هسته ای باشد. در حال حاضر، اولین تحت البحری Belgorod  که قادر به حمل اژدرهای «پوزیدون» است، راه اندازی شده است، و ساخت تحت البحری «خباروفسک» پروژه 09851 تازه آغاز شده است. همانطور که TASS در سال 2019 گزارش داد، نیروی بحری روسیه قصد دارد بیش از 32 اژدر هسته ای پوزیدون را جهت تسلیح بکار گیرد. از جمله، بحریه های شمالی و اقیانوس آرام دو تحت البحری «باری» را دریافت می کنند که هر یک قادر به حمل 8 اژدر خواهند بود.

براساس گزارش ها، زمان پاسخ و رهگیری راکت هیپرسونیک زیرکان بسیار کاهش می یابد که احتمال رسیدن راکت به هدف را افزایش می دهد. در آینده، به احتمال زیاد زیرکان در زرادخانه تحت البحری های پروژه های«Yasen»،Granite  و Husky بوجود خواهد آمد.

احتمالاً، "نهنگ وحشتناک روسی" که در اعماق اقیانوس ها با اژدرهای هسته ای پوزیدون و راکت های هیپرسونیک زیرکان می تواند از کمین ضربه وارد کند، به شکار خواهد رفت و شروع به تعقیب یا ترساندن خواهد کرد. دشمن در هر صورت از ترس خواهد لرزید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала