پمپئو: توافق با طالبان دو عنصر اجرایی "محرمانه" دارد

CC BY-SA 2.0 / Gage Skidmore / Mike Pompeoبازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است که توافق‍نامه صلح با طالبان دو سند اجرایی دارد که از جمله اسناد "محرمانه " تلقی می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از CBS، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته (11 حوت) در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که آمریکا دو سند اجرایی محرمانه در بخش توافقات نظامی با طالبان را به امضا رسانده است.

او گفته: "دو سند اجرایی دیگر وجود دارد؛ این دو سند نظامی بوده و در جمله اسناد نظامی قرار دارند که برای مصوونیت سربازان ما مهم اند، این اسناد به اعضای کنگره آمریکا نشان داده خواهد شد."

به گفته او، این دو سند بر بنیاد میکانیزم قوی، پیچیده و درست سنجیده شده تهیه شده که بر اساس آن دو طرف بر اجرای توافقنامه نظارت و بررسی کرده می‌توانند.

پمپیو، امضای توافقنامه صلح با طالبان را شفاف خوانده و تاکید کرده است که بیرون از توافق هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است.

این در حالی است که اعضای کنگره آمریکا پیش از این از احتمال معاملات پنهانی با طالبان ابراز نگرانی کرده و وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش امریکا گفته اند که در مورد این توافقنامه چیزی را نمی‌دانند.

П/к специального представителя президента РФ по Афганистану З. Кабулова - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: متن توافق‌نامه صلح را هنوز به چشم ندیدیم

قابل یادآوری است که توافقنامه صلح امریکا و طالبان به تاریخ 29 فبروری مطابق به 10 حوت، پس از حدود 18 ماه مذاکره در حضور نمایندگان حدود 30 کشور جهان در دوحه قطر امضا شد.

ین توافق‌نامه، دارای یک مقدمه و سه بخش است که در بخش اول آن درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بخش دوم، بر عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر آمریکا و متحدانش و در بخش سوم هم گام‌های بعدی که قرار است پس از توافق برداشته شود را در بر می‌گیرد.

بر بنیاد این توافقنامه نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان خارج در 14 ماه به 8600 نفر کاهش می‌یابد. در مقابل طالبان هم به کاهش خشونت، آغاز مذاکره با دولت افغانستان و قطع روابط با داعش و القاعده متعهد شده‌اند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала