غنی: ترامپ خواستار رهایی زندانیان طالب نشده است

© Photo / ARGاشرف غنی
اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از او خواستار رهایی پنج هزار زندانی طالب، نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور غنی اخیرا  در گفتگو با شبکه خبری CNN گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از او خواستار رهایی پنج هزار زندانی طالب، نشده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی در پیامی در حساب کاربری توییتر خود نگاشته است که ترامپ در یک تماس تلفنی با رئیس جمهور غنی از تحولات اخیر در روند صلح، ابراز خرسندی کرد.

او افزود که ترامپ گفته که به رهبری غنی و ظرفیت نظام افغانستان به خاطر عملی ‌سازی گام‌های بعدی در روند صلح، باور دارد.

اما رییس جمهور غنی در این گفتگو با CNN ابراز داشت: "رییس جمهور ترامپ از من خواستار رهایی این افراد (زندانیان طالب) نشده است. ما درباره رهایی آنها، کدام تعهدی نکرده‌ایم."

غنی: هیات گفتگو کننده با طالبان صلاحیت مذاکره روی سرنوشت ریاست‌جمهوری را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
غنی: هیات گفتگو کننده با طالبان صلاحیت مذاکره روی سرنوشت ریاست‌جمهوری را ندارد

او افزود: "این یک تصمیم مستقل افغانها است."

او می افزاید که حکومت افغانستان نیاز دارد تا با طالبان درباره آتش بس دایمی، روابط آنها با کشورهای که برای آنها پناهگاه فراهم کرده است به ویژه پاکستان، روابط آنها با گروه های تروریستی نه تنها با القاعده، مواد مخدر و اساسا درباره حقوق مردم افغانستان، جایگاه نیروهای امنیتی و نهادهای غیرنظامی، گفتگو کند.

او اضافه کرد: "برای آنها کاملاً واضح شده است که آنها (طالبان) نمی توانند پیش شرط های بگذارند. از نظر تخنیکی، امکان نیست که پنج هزار زندانی را، آزاد کرد."

توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده از سوی زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و ملا برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نمایندگان 30 کشور و نهادهای جهانی در هتل مشهور شیراتون در شهر دوحه، پایتخت قطر، امضا شد.

این توافق‌نامه پس از یک دوره هفت روزه"کاهش خشونت‌ها" امضا شد. این دوره که همچون یک دوره آزمایشی برای اثبات توانایی طالبان در مدیریت جنگ افغانستان بود، شب گذشته پایان یافت.

بر بنیاد این توافقنامه نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان خارج در 14 ماه به 8600 نفر کاهش می‌یابد. در مقابل طالبان هم به کاهش خشونت، آغاز مذاکره با دولت افغانستان و قطع روابط با داعش و القاعده متعهد شده‌اند

قرار است در درازای ده روز پس از امضای این توافقنامه، گفتگوهای میان افغانان آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала